Går du ner i vikt fortfarande?

 
7 månader med CrossFit. Jag är inte naken men vill inte visa bh:n, hehe.
 
Lite nu och då så trillar det in frågor angående min vikt. Går jag fortfarande ner i vikt osv... Går jag ner i vikt? Nej, det tror jag inte att jag gör. Däremot så bygger jag mer muskler. Jag har dock även en del kroppsfett kvar, så jag är inte ett muskelpaket som dessa tjejer, det är absolut inget fel med det, jag tycker dom är snygga båda två, men de har inte mycket fett på kroppen.
 
Jag har ingen aning om vad jag väger; jag har inte ställt mig på en våg på tio månader. Jag skulle tippa kring 59-63kg kanske? Jag är 163 cm lång (kort). Min kropp har förändrats mycket sedan jag började på CrossFit. Låren har blivit större tack vare muskler, likaså ryggen. Min rumpa har definitivt blivit rundare! Mina armar kanske inte är de mest tonade, men jag har inga problem att göra 50 armhävningar i ett pass. Jag må kanske ha breda axlar och rygg, men jag orkar göra en pull-up och swinga tunga kettlebells.
 
Vissa dagar hatar jag min kropp. Jag tycker jag är fet, ful och äcklig. Andra dagar känner jag mig som världens snyggaste tjej. Grejen är det att jag har fortfarande höfter, bröst (75 D, varför bli de inte miiindre?) och rumpa, även fast jag är relativt vältränad. Jag följer inte strikt paleo eller annan diet, utan försöker istället konsumera mina kolhydrater med eftertanke och jag äter mycket "ren" mat - inte mycket fabrikerat.  
 
Jag har provat LCHF och Paleo och det är så mycket mentalt för mig. Jag fokuserar bara på vad jag "inte får äta" istället på det jag faktiskt äter. Jag blir helt besatt, och det går bara inte att må bra för mig då. Nu har jag käkat low carb wraps med kyckling till lunch, till exempel. Det är kolhydrater, men so what? Till middag äter vi mycket kött och grönsaker, men även ibland fullkornsris och andra grains som inte tillåts i paleo osv...
 
Jag är så glad att kunna säga att jag inte väger mig. Det är så skönt att inte bry sig om siffror på vågen, utan bara känna sig bra. Mitt mål i augusti, när jag drar på mig min vita klänning, är att känna mig som den snyggaste tjejen i världen. Oavsett vad jag väger eller hur jag ser ut.
 
- Följer ni några speciella kostråd? Livsstilar?
- Har ni några dåliga vanor? Jag vet att jag dricker för mycket coke zero. Ugh.
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Alldeles för mkt cola zero här också...vet att det inte är bra för insidan av kroppen, men intalar mig själv att jag inte blir tjock i alla fall.....lol..

Svar: Men det är så goooottt!
emilia

2013-03-14 @ 21:45:10
Postat av: Kajsa

Hej!

Jag har följt din blogg sedan du var utbytesstudent, jag åkte på high school ett år efter dig och gick upp ca 12kg. Om jag har förstått det rätt så var det efter ditt "första år" i Usa som du började tänka på vikten osv, så har det ialf blivit för mig. Innan jag åkte var det inget jag tänkte på utan tränade lite då och då för att jag tyckte det var kul och åt helt okej. Jag har nu fått bort all vikt efter året, men känner att jag antagligen aldrig kommer bli nöjd igen och hitta tillbaka till inte tänka på mat och träning på ett jobbigt sätt. . Jag fortsätter gå ner i vikt och blir lixom aldrig nöjd..känns som ett farligt beteende och därför undrar jag om du har några tipps? Känns som att du har gått igenom lite samma sak?

Svar: Jag har alltid varit hälsomedveten, men jag har inte behövt jobba aktivt på att gå ner i vikt förrän efter USA då jag hade gått upp så mycket i vikt. Jag hade inga problem förrän jag kom tillbaka till USA på college. Jag var livrädd för att gå upp i vikt igen. Men jag var tvungen att ta tag i problemet som det var: första gången jag var i USA var jag inaktiv i tio månader, det är jag inte nu. Jag åt skit mest hela tiden, det gör jag inte nu. Det är jättefarligt när man kommer in i beteendet att man bara vill gå ner och ner hela tiden. Två av mina allra bästa vänner har haft ätstörningar, och jag har sett hur hemskt det är, och jag var själv livrädd för att hamna där.
Det jag kan säga till dig är att du måste inse hur långt du kommit. Uppskatta din kropp som orkar ta dig genom vardagen, behandla den väl med bra mat, men behandla även ditt "huvud" bra med att du får unna dig saker osv... bry dig inte om siffrorna på vågen, titta i spegeln och känn dig snygg. Uppskatta dig själv, våga tycka att du är bra. Det är jobbigt, jag jobbar fortfarande på det, men det är så skönt att våga fokusera på hur bra man är istället för hur "dålig/ful/fet" man är. Det är inte värt tiden det tar upp... KRAM!
emilia

2013-03-15 @ 13:29:55
Postat av: Danne

Gillar detta:

"är att känna mig som den snyggaste tjejen i världen. Oavsett vad jag väger eller hur jag ser ut."

Svar: Tack!
emilia

2013-03-15 @ 17:34:34
Postat av: cecilia

1, Inte vad jag kommer på.
2. äter alldles för mycket sötsaker. xD

Svar: Äh, det gör jag också!
emilia

2013-03-16 @ 00:01:48
Postat av: Joanna

1Ja jag brukar skippa pasta, ris, potatis, bröd och sötsaker. Tidigare har jag varit väldigt sträng med detta för att starta igång kroppen att börja gå ner i vikt, fatta vinken liksom. Men nu har jag snart hållt på i två månader så då känner jag att jag kan börja unna mig vad jag vill nån gång ibland, igen. Kroppen fixar det.
2 är ju fortfarande ganska glad i sötsaker, så de har fått ersättas av russin, torkade aprikoser och vindruvor m.m Äter kanske lite för mycket av det ibland :p

Svar: Precis! Unnar man sig inte ibland så blir man galen! Så länge du känner dig bekväm och hälsosam i vad du äter så kommer det hålla i längden :)
emilia

2013-03-16 @ 15:59:27
Postat av: Madeleine Hutchinson

Försöker att äta hälsosamt dvs. variera kött,fisk, kyckling, grönsaker och frukt samt ris, pasta och även potatis. Försöker använda sunt förnuft istället för dieter..fungerade inte!! för min del.

Svar: Det låter som ett bra tänk! Diet funkar inte för mig heller: jag äter det jag vet att min kropp och jag mår bra av, och självfallet får man unna sig saker emellanåt. Att utesluta saker är inte bra alls för den mentala delen!
emilia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback