Diamonds are a girl's best friend? Kulturchock!

Nu ni, ska jag berätta något roligt. I USA så handlar det mycket om förlovningsringen. Hur den ser ut, men allra helst hur stor den är i karatvikt. För oss svenskar låter det galet, storleken eller hur din ring ser ut är inte lika viktigt som förhållandet, eller hur?
 
Well, CJ:s mamma har träffat en ny karl. De har pratat om förlovning och karln frågade om CJ:s "lov" att få gifta sig med CJ:s mamma. Well, jag har sagt det förut, men för min fd. värdmamma så handlar det mycket om materiella ting. Det ska vara dyrt, det ska vara märken, och det ska synas. Så, när de berättade nyheterna för mig så blev jag så klart glad för hennes skull. Klart hon förtjänar att vara lycklig. CJ:s mamma har varit gift förut, men har aldrig fått ett "riktigt" frieri. Jag sade då till henne: "se till att han ger dig ett fint fireri." Hon svarar med: "allt jag vill se till är att min förlovningsring är större än din!" 
 
Detta måste då vara en kulturchock men jag stod där alldeles häpen! Vad har storleken på våra ringar för betydelse så länge vi är lyckliga i våra förhållanden och vi själva gillar ringen som skall sitta på vårt finger dag ut och dag in? Jag började började skratta när hon sade det, för jag trodde hon skämtade. Men hon var helt seriös! Så jag antar att det nu pågår en tävling mellan förlovningsringar i familjen?
 
Idag ringde hon mig och berättade stolt att de hade varit och kollat på ringar i helgen som var. Jag sade: åh, vad roligt. Hittade ni något? Ja, svarar hon. Sedan fortsätter hon med att gå in i detalj på hur ringen ser ut och nämner flera gånger att med "alla ringar" så är det en totalvikt på 3 karat. Din är bara 1 & 3/4, eller hur? 
 
Det är mycket drama i familjen här och jag försöker stå utanför det hela. Jag svarade med: "Åh, vad roligt, och vad bra att du tycker om din ring!" Men, jag har funderat på det här hela dagen nu. Spelar detta verkligen roll? Det är sorgligt att hennes förlovning som ska handla om henne, och det ska vara en av de stunder man alltid kommer ihåg, handlar i det här fallet mer om vem som har den största diamanten. Det tycker jag är sorgligt.
 
Här har ni min ring. Jag älskar den och den är precis vad jag vill ha. Det enda jag önskar är att den inte sitter upp så högt från fingret, för den fastnar på allt! CJ har givit mig valet att uppgradera eller byta den mot en annan om jag vill. Men nej, den är ju min!
 
Vanligvis brukar jag inte skriva om privatare saker så här, då jag uttrycker mina åsikter om familjen här på andra sidan atlanten då de inte förstår svenska. Jag tycker det kan vara respektlöst att blogga om dem när de inte förstår, men det här tycker jag är annorlunda för det handlar mer om en kulturchock, inget personligt de egentligen gjort.
 
(Ni som läser och även känner CJ:s mamma i verkligheten, var snäll och kommentera INTE om förlovningen till henne. Det hålls fortfarande tyst om det för de vill överraska folk. Tack!)

Kommentarer
Postat av: Sandra - Breakaway

Oj oj oj...jag tror att det viktigaste handlar om vem som är lyckligast i slutändan, inte vem som har störst ring!

Postat av: Emma

Det är som med allt i Usa - the bigger the better ;)

Jag har även hört att förlovningsringen "ska" kosta tre månadslöner vilket jag även det tycker är lite hemskt. Jag skulle inte våga gå runt med ett så dyrt smycke. Det viktigaste är ju absolut att man gillar ringen själv, utöver förhållandet då så klart. Hoppas det hela inte blir en tävling med bröllopet sen också.

2012-09-25 @ 06:59:24
URL: http://nilima.blogg.se
Postat av: Moa

Nej vilken konstig situation, jag skulle nog bli väldig obekväm i den. Inte för att jag har "mindre ring" utanför att hon ser det som en tävling!
Jag tycker iallafall att din ring är skitsnygg! Och huvudsaken är ju att man älskar varandra och har det bra tillsammans, har det så spelar ingen jävla diamant någon roll! Keep it up! :)

2012-09-26 @ 19:10:45
Postat av: Madeleine Hutchinson

För min och Kens del var det kärleken som var viktigast, men han tyckte ändå att jag var värd en fin förlovningsring..amerikan som han är och deras seder :D

2012-09-26 @ 21:00:20
URL: http://minamerikanskaresa.blogspot.se/
Postat av: Danne

Att ens fundera i sådana banor? Känns väldigt mycket dagis...

2012-09-27 @ 00:13:36
Postat av: Henrietta

Nar vi borjade kolla pa forlovningsringar sa min amerikanska fastman till mig att ringen jag valde ABSOLUT INTE skulle fa kosta mindre an si och sa mycket (kommer dock inte ihag summan) vilket jag inte holl med om :) Sa lange man gillar ringen och vad den representerar sa spelar ju storlek/pris ingen roll, alskar min som ar 5/8 karat. Sjalvklart ar det trevligt att bli bortskamd med fina saker, men nar det har blivit en tavling har det gatt lite val langt...

2012-09-27 @ 04:50:51
URL: http://henriettav.blogspot.com
Postat av: Emelie i La Habra

Denna varld av ringar...det ar alltid kul att se va speciellt amerikanska kvinnor har for ringar, en del ar ganska vrakiga haha...
Nar vi forst gifte oss sa var vi ganska fattiga sa min ring blev darefter. Men vad tusan, jag blev uppgraderad efter natt ar :P

2012-10-02 @ 19:49:22
URL: http://emelieleora.wordpress.com
Postat av: Nathalie

Din ring är ju superfin - en riktig drömring! En ännu större än så vore väl otroligt opraktiskt! :P

2012-10-15 @ 11:45:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback