Det amerikanska presidentvalet

 
Här kan ni ta ett test för att se vilken kandidat ni ligger närmast.
 
Det är tio dagar kvar till amerika röstar på sin nästa president. AZ är en väldigt konservativ stat (detta är vår guvenör), och ibland är det jobbigt att vara mer liberal och bo i den här staten. De flesta av mina vänner stöder Romney, och de kan inte förstå hur jag vill ha kvar Obama i office. Dock så verkar det som fler arizonabor kommer rösta demokratiskt i år, vilket är en skillnad från tidigare val. 
 
Arizonaborna är väldigt noga med att ha sina rättigheter enligt konstitutionen. Man får exempelvis bära ett dolt vapen, utan tillstånd, om man är över 21 år. I de flesta stater måste man gå en kurs samt ha tillstånd för att bära dolt. Arizona tar konstitutionen till punkt och pricka, och helst vill folk gå runt med AK47:or. 
 
Jag, å andra sidan, vill hellre ha lite mer strikta vapenlagar (denna punkt ser jag och CJ inte lika på), jag anser också att AZ bör införa rätten för homosexuella att gifta sig (det skulle ju vara toppen med en lag för hela USA, men eftersom att varje stat har egen konstitution så är det upp till staterna att välja detta). Jag tycker att sjukvården i USA behöver förbättring, och jag tycker absolut inte att någon skall ta bort/reformera en kvinnas rätt till abort.
 
Det finns dock några punkter som jag inte håller med Obama på när det gäller immigration. I Arizona har vi många  illegala invandrare, och jag tycker inte de ska ha samma rättigeter som legala immigranter, studenter och medborgare. Skall man vistas i USA skall man göra det lagligt, även om det är en jobbig process, och jag tycker inte man skall ha samma rättigheter när man kom hit genom att begå ett brott. Jag är dock inte säker på hur jag står när det gäller barn till illegala immigranter, då de med stor sannolikhet inte gjorde ett medvetet val att fly till USA - så jag har inte riktigt bestämt mig om jag anser att de skall få stanna efter ett visst antar år i landet osv...
 
Hur som helst, detta är bara några av ståndpunkterna som diskuteras just nu. Självfallet finns det några folk i AZ som delar mina ståndpunkter, och alla är inte vapengalna cowboys. Men ibland känns det så.

Kommentarer
Postat av: mk

Ingen president kan rädda USA just nu, men Obama är det bästa valet just nu. Vinner Romney så kommer USA bli mest hatade landet igen. Romney är ju vidrig,han vet ju inte ens hur man bemöter andra människor, bara naiva människor som röstar på honom och hans parti. Republikanerna förstörde landet en gång i tiden och vill upprepa historien igen, precis som Bill Clinton sa. #OBAMA2012 all the way.

Svar: Jag tror problemet här är att många är så pass konservativa, och det är svårt för oss i liberala Sverige att se. Men vissa människor tror på riktigt att Romney är räddningen. De tror hundra procent på att hans plan för ekonomin är den bästa, och att staten inte skall hjälpa medborgarna så som Obama anser det. Men det är svårt för oss Svenskar att förstå att vissa faktiskt har den ståndpunkten.
emilia

2012-10-28 @ 20:28:20
Postat av: Nadja

Jag förstår inte att normalinkomsttagare och lägre inkomsttagare ens kan tänka tanken att rösta på Romney.. Snacka om att skjuta sig själv i foten lixom.. Hawaii är en ganska liberal stat plus att Obama är Hawaiis "son" så en hel del Obamaanhängare som tur är.. Curtis har sagt att om Romney vinner flyttar vi till Sverige direkt..

Postat av: Följ mina förberedelser inför College, USA

Hej!

Tycker du inte det är bättre för illegala invandrare att det ska bli lättare att bli legala från början? Den största anledningen till att det finns så många illegala invandrare är just för att det i stort sätt är omöjligt att bli medborgare. Den enda chansen är i princip att gifta sig. Vilket är helt sjukt. Istället för att lotta ut de här 50 000 greencarden borde det vara bättre att göra det lättare från början.

2012-10-29 @ 10:35:26
URL: http://www.anderssonsandra.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback