Low-Fat and Fat-Free

 
Här i USA handlar det om att äta så lite fett som möjligt, så lite socker som möjligt, inte för mycket protein, absolut inte för mycket sodium. Koffein ska man helst hålla sig borta i från. Kolhydrater är döden. Smör är döden gånger två. Så vad ska man äta i det här landet?
 
Många här tycker att jag är galen som inte köper low fat eller fat free produkter. Ja, det är jättebra att din non fat yogurt bara innehåller 100 kcal. Men, vad är i den då? Diverse kemikalier och en hel drös med socker. Hur mätt blir man på att äta 100 kcal socker? Och hur mår blodsockret efter det? Hur många dippar kommer du få under dagen? 
 
Sedan har vi fenomenet frozen yogurt. Gott, det är det allt. Men så hälsosamt? Tjaa... eftersom att de flesta ställena har fat free eller low fat yogurt, så har de istället i en massa substitut och en massa socker för att få konsistensen och smaken de vill ha. Är det sockerfritt så är det oftast en hel del artificielt sötningsmedel så som splenda eller något annat. Det är inte heller kanon för kroppen. 
 
Istället för att äta hela produkter med högre fetthalter så väljer många amerikaner att äta socker och kemikalier istället - oftast ovetande eftersom att "fat free" är nyttigt. Jag blir så himla arg när folk säger till mig att jag kommer gå upp i vikt för att jag inte väljer non fat eller low fat! Jag har alltid valt hela produkter hemma i Sverige, och jag kommer även att göra det här. Jag önskar att resten av USA slutar vara så himla rädda för lite fett. För en nation som äter mycket non fat och low fat så har de en hög procent med fetma, eller? Hur som helst. Självfallet kan man äta socker och frusen yogurt ibland - men med måtta! Ibland känns det som att vad jag än väljer att äta eller dricka i det här landet, så är det fel. Men vad är rätt?

Kommentarer
Postat av: Ninja Ister

Lyssna inte på förstå-sig-på-are. Du VET vad som är bra för din kropp; rena produkter.

Och din vikt är din vikt, ingen ska kommentera det. Gör det tydligt för dom.

Postat av: Danne

Du har rätt i det du säger: "För en nation som äter mycket non fat och low fat så har de en hög procent med fetma, eller?"

Jämfört med Sverige är amerikanerna mycket fetare vad jag förstått.

Tänk såhär; I USA kanske folk tycker du är konstig som väljer non-fat, men däremot hade nog 99% av svenskarna om de åkte till USA valt precis som du. Så min poäng är; Du har resten av svenska befolkningen på din sida. :) Min teori iaf!

2012-06-20 @ 17:15:34
Postat av: Jennifer Khan

Jag förstår dig helt, ungefär samma åsikter som jag möts av när jag dricker whole milk istället för skim milk. På många ställen finns inte ens alternativ till "low-fat" eller "non-fat". Till exempel yoplait yoghurt finns det i orginal men då är det ändå "99%" fat free! Nej usch, folk borde lära sig äta normal mat utan massa dumma tillsatser.

2012-06-20 @ 19:28:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback