FRÅGOR

 

Hej!

Jag letade lite på google efter folk som åkt till USA efter gymnasium och jag hittade din. Jag har några frågor och jag hoppas att du kan svara:) Jag vill gärna flytta till USA och gå i college och studera.. Tack:)

Har du flyttat till USA, bor du där nu?

Ja, jag bor och pluggar här. Jag har ett studentvisum, inte ett permanent uppehållstillstånd. Mitt visum kommer så småningom att gå ut, och då måste jag fixa ett annat uppehållstillstånd, förnya mitt visum, eller flytta tillbaka till Sverige.

Får du studiebidrag eller ngt som hjälper dig med betalningsavgiften på college?

Ja, jag får studiebidrag genom CSN, och jag har även tagit lån genom dem för att betala för skolan och boende.

 

Kan du berätta lite om hur du gjorde innan du åkte, typ med skolan och visum och papper.

Jag visste vilken skola jag ville gå på, och jag gjorde en del research på deras hemsida angående olika degrees och kurser. Jag bestämde mig för vad jag ville ”major in”, och så hade jag mailkontakt med skolans internationella representant. Jag hade även turen att min pojkväns mamma hjälpte mig med en del kommunikation med skolan. Jag skickade in min ansökan med mina slutbetyg, och blev antagen. Skolan skickade visumpapper till mig, och jag fyllde i alla dokument som behövdes inför visumet. Sedan bokade jag tid på ambassaden och gick dit för intervju. Sedan kom visumet på posten några dagar senare. Jag använde mig inte av någon organisation för att få hjälp med CSN eller visumet.

 

Hej på dig, du har en super bra blogg och jag följer den hela tiden haha :) Men jag undrar en grej som jag kom på nu när du skrev ditt namn, hur uttalar amerikanarna ditt namn? :) kram och tack för en underbar blogg!

Hej! Tack så mycket! De är faktiskt olika hur de uttalar det. De kan absolut inte stava det. Men det är antingen Ah-mee-lee-a eller Ah-mi-li-a. Inte Emilia. Hehe. Vissa får till det dock! Zee och hennes familj uttalar mitt namn som svenskar, då de är mexikaner och spanskan ger dem dem fördelen! CJ brukar också få till det (hehe, med namnet alltså!)

 

Undrar vad du gör på psykologin för min lärare tvingar oss att lära oss massa dumma research utan till inför exams (går IB) och jag frågade om detta är allt som psykologin går ut på, på unversitetet också, hon svarade ja.

Förra terminen då jag tog Psych 101 så var det väldigt basic, mycket definitioner och analyser av olika saker. Vi pratade mycket om olika teorier, bland annat Freud och andra viktiga personer i psykologins historia. Vi hade även många diskussioner om sjukdomar, sexualitet, könsroller och normer i samhället. Vi pratade också mycket om sociala roller inom våra förhållanden och hur vi är som vi är. Även en del om hur substanser påverkar vår hjärnaktivitet och hur det påverkar oss. Men mest väldigt basic – inte väldigt djupgående på varje ämne.

 

Den här terminen läser jag psykologi och kultur. Än så länge har vi diskuterat hur vår etnicitet, ras, kön, sexualitet, personlighet, religion och kultur påverkar oss. Det är mycket diskussion om könsroller, sociala normer i olika kulturer, gruppdynamik, hur vi fungerar i olika sammanhang, hur vi är som vi är baserat på kultur, fördomar om olika kulturer osv… vi har även pratat mycket om hur religion spelar in på hur vi är som personer och hur våra medmänniskor påverkar oss.

 

Här varierar kurserna alldeles på vad för sorts psykologi du läser. Kognitiv psykologi, kulturell psykologi, psykologi 101, sportpsykologi och onormal psykologi hanterar olika delar av psykologin. Jag vet dock inte hur det är i Sverige.

 

Och sen undrar jag vad det är för sorts skolmat, då usa har väldigt dåliga rykten... haha

Här i kafeterian kan du köpa french fries, pizza, friterad kyckling, munkar, bagels, godis, läsk, vatten, pastasallad, vanlig sallad, kycklingwraps (både fullkorn och icke-fullkorn), pita med hummus, frukt och granola bars. Jag brukar oftast köpa en wrap eller sallad på onsdagar då jag inte hinner hem till lunch.

 

 


Kommentarer
Postat av: Mimmi

Detta är mer en request än en fråga men det skulle vara kul om du och cj gjorde en videoblogg där han pratar svenska han borde ju ha lärt sig något nu när ni varit tillsammans så länge.

2012-02-03 @ 10:45:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback