Att följa sina drömmar...

Jag har funderat rätt mycket på en ganska avgörande sak under ett tag nu. Jag har alltid varit oerhört fascinerad av psykologi och beteendevetenskap. Men - detta men - det är en karriär som kräver en hel del utbildning. En Ph.D.

Jag tycker verkligen det är så intressant att gå till Psykologilektionerna, och jag fascineras så över hur människor beter sig olika från varandra. Varenda uppsats och research paper vi gjort har varit intressant. Jag har aldrig känt så för ett ämne förut.

Jag valde att gå med business som major för att det är ett säkert kort. Juridik är också ett säkert kort. Psykologi, inte lika säkert. Det som skrämmer mig mest är utbildningen. Associates, Bachelors, (Masters) och slutligen Ph.D. Yrket skulle då vara Clinical Psychologist (Inte Psychiatrist).

Men dessa studieskulder. Alla år spenderandes i skolan. Räkna på att min AA är klar om två år. Min BA två år efter det (om jag läser på helfart), sedan en Ph.D som kan ta mellan 5-7 år beroende på om man har en Master's eller inte. Så räkna med elva år som längst. Om elva år är jag 31. Jag pratade med min Psykologilärare och hon var utbildad efter totalt nio år efter gymnasiet.

Jag är så kluven. CJ har sagt från dag ett att jag kommer byta major för han vet hur intresserad jag är av psykologi. Han säger att han stöttar mig i vad jag än väljer. Men vad ska jag välja? Jag kan göra klart min Associates i business, sedan göra min Bachelors i Psykologi.

Så, kära läsare, vad tycker ni? Ska jag följa mitt hjärta och skapa enorma studieskuler eller ska jag play it safe och fortfarande ha massa studieskulder? Hehe.
Jag skulle ju gärna ha en Doktor-titel...

Kommentarer
Postat av: Emma [hockey & foto]

Tycker att du ska följa ditt hjärta och gå den utbildningen du vill gå :] Det är nog värt det i längden!

Postat av: The Ant

Låter superkul m psykologi! Hur är det i USA med att jobba och samtidigt forska dvs skriva avhandling? Vad kan du få för jobb efter master? Samtalsterapeut? För det kan ju vara ett alternativ till att studera på helfart, men kanske inte möjligt? Det tar kanske lite längre tid m avhandlingen... Kram

2011-11-22 @ 07:30:47
Postat av: alicia

Okej. Detta kommer från en 16 åring med stora drömmar: Du lever bara en gång, du har bara den här enda chansen i livet, vad är det då du vill åstadkomma med det? Varför inte gå all in och göra det DU vill, tänk inte på skulderna, troligtvis kommer det vara värt varenda litet öre (eller cent) i slutändan. Om du inte tar chansen när du väl har den, kommer du nog ångra dig om 20 år. Enligt mig handlar livet om att ta risker och att uppfylla drömmar. Go for it!

2011-11-22 @ 07:35:48
Postat av: Anonym

psykologi helt klart

2011-11-22 @ 07:47:26
Postat av: Elin

Jag tycker att du ska go for it! När det gäller studier ska man följa sitt hjärta, för det kommer vara nog jobbigt ändå. När det tar emot som värst och du är less, då kommer det vara skönt att luta sig tillbaka på att du är på väg mot en dröm.

2011-11-22 @ 08:00:11
URL: http://dethemliga.blogspot.com
Postat av: Elle

Det hörs ganska väl i inlägget vad du egentligen vill göra, tycker jag :) Så lyssna på din inre röst, säger jag. Men jag tänker inte säga VAD den säger för det tror jag du vet själv xP

2011-11-22 @ 08:15:15
Postat av: agnes

Om du är så intresserad av psykologi tycker jag du ska fortsätta med det, men som sagt, du kan ta en associate ändå i business.



Jag tycker man ska följa sina drömmar. Jag blev 27 år i sommar och började detta år plugga på universitet för första gången. I Australien dessutom. Nu kommer jag åka hem till Sverige första halvåret av 2012 och sedan fortsätta till hösten i något annat land. Men jag var också innan orolig över hur gammal jag kommer vara när jag är klar, för det kommer jag vara eftersom jag också funderar på en master och phd. Men eftersom det verkligen är något jag vill, ska jag banemig göra det också! Jag vill inte sitta gammal och skrynklig och undra över vad som kunde ha skett i mitt liv om jag följde mina drömmar. Drömmar är till för att uppfyllas!



Men när man pluggar till en phd kan man väl jobba också va? Ja menar att man jobbar med det man utbildat sig till men gör sin phd på sidan av och på så viss strunta i att ta studielån...



2011-11-22 @ 08:35:39
URL: http://www.agnesutomlands.wordpress.com
Postat av: Josefin Gasic

Hej tjejen!

Följ ditt hjärta. Du har följt ditt hjärta hittills och se vart det ha lätt dig: en fantasisk karl, egen lägenhet och en supergullig hund.

Jag vill inte att du ska tänka senare i livet "tänk om". Gör inte det, tänk när du sitter där gammal och skruttig och berättar för dina barnbarn att du inte vågade chansa. Du ska ju berätta att du följde ditt hjärta (och självklart magkänsla också).

Funkar de inte, så gör det men du har du försökt iaf.

Lycka till med att välja ditt val och tänk på att alla som älskar och bryr dig om kommer stötta dig i vad du än gör.

Kram.

2011-11-22 @ 09:05:13
Postat av: Martina

Om du känner redan nu att du tycker det är intressant med psykologi, tänk vad sjukt nöjd du kommer känna dig att du får jobba med det resten av livet sen.. För det är ju som sagt de, man ska jobba med det tills man blir gammal och har man ett jobb där man fasar för att gå upp på morgonen, då blir det inte lika kul :) Så jag tycker du ska följa ditt hjärta och tänka på vem du är och vad som är intressant för dig för det är det som kommer göra dig lycklig! (:

2011-11-22 @ 10:06:37
URL: http://joietoujours.blogg.se/
Postat av: Alma

Vad du än väljer så kommer du ju ha studieskulder, så låt dig inte hindras av dem. Välj det du är mest intresserad av för du lever ju bara EN gång och du får inga fler chanser. Visst är du 31 när du är färdigutbildad men du har ju minst 30 år kvar i arbete sen! Go with your heart ! ^^,



// Alma

2011-11-22 @ 11:38:40
Postat av: Carolina

Plugga psykolog i sverige? 5 år? Förvisso högsta betyg, men du verkar ha väldigt bra betyg vad jag förstått?

2011-11-22 @ 11:54:30
URL: http://carrooouw.se
Postat av: Johanna

Take it from someone who knows: Det är inte en bra idé att lägga tid, energi och pengar på att studera ett ämne som kanske inte är helt rätt för en, även om det är "ett säkert kort". Jag valde att läsa juridik av den orsaken, och nu, ett antal år, diverse studieskulder och en utbrändhet senare, arbetar jag med något helt annat och trivs jättebra med det. Juridiken kommer jag nog aldrig att återvända till. Så om psykologin intresserar dig och gör dig motiverad inför studierna är det ju den du ska satsa på. Resten löser sig på något sätt. Hur som helst, lycka till med vad du än bestämmer dig för att göra!

2011-11-22 @ 13:04:33
Postat av: -

Ta din associates degree i business, om du fortfarande känner att psykologi är det du vill arbeta med i framtiden så skulle jag säga att du borde byta :) När du är 31 år gammal kanske du tänker på att vara färdig nu om du bara skulle ha bytt. Men klart det är svårt med kostnaderna, vet inte hur mycket det skulle röra sig om exakt men utbildning är ju faktiskt svindyr i USa. Det finns ändå alltid en chans att söka stipendier och om ni har talat med CJ om att flytta från Arizona någongång så är ju skolorna inte så begränsade.

Men som sagt, mitt råd är att vänta ännu ett tag, fundera på fördelar och nackdelar och lyssna på magkänslan :)

2011-11-22 @ 13:11:09
Postat av: Helena

Om du verkligen känner att du vill läsa psykologi så tycker jag att du ska göra det! Oavsett om du kommer få massa studieskulder. Följ ditt hjärta! Så slipper du ångra dig :)

2011-11-22 @ 13:14:28
URL: http://www.ohdarling.org/helena
Postat av: Ninja Ister

Kan du inte göra lite halvvägs - dvs Assocociates i Business och sedan inrikta dig mot beteendevetenskap? Studielån - tja, du kan ju jobba ett par år emellan?



Du ska göra som du känner. Om du tycker att något är roligt kommer du att orka jobba med det också. Pengar är inte allt i världen, men helt klart en viktig faktor.



Sen är det så också att det du gillar, kommer du att VILJA läsa om, det som är intressant fastnar också på ett helt annat sätt än saker som är tråkiga!

2011-11-22 @ 13:36:07
URL: http://isterister.wordpress.com
Postat av: Hanne

Jag hade bytt om jag var du :) Som du säger kommer du ju få studieskulder oavsett och då hade jag hellre haft skulder som har gjort att jag blir glad och kan jobba med något jag trivs med än något jag gör bara för att jag måste jobba med något. Och om det inte gör någon skillnad kan du ju börja med att gå klart associate i business och sen byta till psykologi, så kan du ju falla tillbaka på det om du hinner ångra dig innan du gått klart dessa två åren :)

2011-11-22 @ 13:37:24
Postat av: Lina

Jag har också problem med lite samma grej. Nu kanske inte du illtrivs med det du valt? Jag valde juridik, för jag vet att det är säkert. Jag är duktig på det, har bra betyg och kommer att få jobb när jag är färdig. Samtidigt har jag aldrig varit så olycklig som jag är nu.



Och eh, ja, jag kollar på andra program och även hur det fungerar med sabbatsår. Vi får se, men jag funderar starkt på att byta. Kanske inte behöver säga men jag lutar lite åt att 'följa ditt hjärta'-hållet.

2011-11-22 @ 13:40:28
Postat av: Erika

Följ ditt hjärta, annars tror jag du kommer ångra dig! :) Det är ju viktigt att göra något man tycker är kul, och som du sa så har du ju lån oavsett.. och jag vet inte, men med en doctors title tjänar du väl mera sen också och har lättare att betala tillbaka lånen? :)

2011-11-22 @ 13:49:40
Postat av: Jenny

även om det hade vart häftigt med en doktor-titel så tror jag inte att jag hade gjort det. Tänk på de enorma studieskulderna som ska betalas och kommer att vara i 33 års åldern innan du kan börja leva på riktigt. Kanske så kommer en stor barn-längtan upp.

Fast man ska ju som sagt följa sina drömmar, och gå runt olycklig på jobbet och tänka på vad man kunde ha haft måste ju också vara ganska tungt...

2011-11-22 @ 15:06:21
Postat av: Susann Bruno

Jag hade definitivt valt att lasa psykologi om det var min drom! Jag var business major nar jag borjar college, sen bytte jag till general studies (big no no) och nu angrar jag mig sa att jag inte laste till det jag ville for min associate, vilket var paralegal! Da hade jag kanske haft mer ambition att soka till law school! Nu sitter jag har med en snart fardig bachelor's i general studies och kanner mest att jag inte kan nagonting! Manga universities har fellowships for PhD, alltsa att man jobbar medans man pluggar och far da hjalp av skolan med tuitions... kan vara vart att kolla up!



Lycka till!

2011-11-22 @ 15:06:43
URL: http://susannbruno.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag skulle säga go for it! Jag förstår att det måste var himlans svårt att bestämma hur du ska göra men det verkar ju vara din dröm så varför inte uppfylla den :)

2011-11-22 @ 15:32:25
Postat av: mimmi

Jag läser psykologi på ib nivå och jag tycker själv det är sjukt intressant då jag vill bli författare. MEN i ditt fall tycker jag detta är ganska givet, det ända du behöver är någon som övertalar dig.



Du säger själv "Så, kära läsare, vad tycker ni? Ska jag följa mitt hjärta och skapa enorma studieskuler eller ska jag play it safe och fortfarande ha massa studieskulder? Hehe.

Jag skulle ju gärna ha en Doktor-titel..." Ja, frågan år ju ska du fortsätta med något som är halv intressant för dig just nu och gå miste om en "dröm" pga skulder. Jag säger inte att man inte ska tänka på pengarna men du står redan i skuld, (inget illa menat) så är det värt att dra på sig några till, kan det vara så att om du lyckas så kan du betala tillbaka allt?



Vet inte om du har tänkt på att skaffa dig ett jobb samtidigt som du plugga eftersom college är väldigt flexibla med tiderna och så, så borde det ju kunna gå.



Frågan du ställer är inte ska jag bli psykolog eller ska jag följa min dröm, frågan du ställer är, kommer jag lyckas? Och ja, det finns inget rätt svar, ingen kan förutse framtiden men eftersom du skrev att du väldigt gärna vill detta så ser jag ingen större anledning till att neka the opportunity.



Jag vet inte hur du är som person om du lätt kommer över regrets, men överse också det, kommer du i framtiden tänka "Tänk om jag valt att följa min dröm istället" eller kommer du kunna komma över det faktum att du inte gjorde det, om du nu end up not following your dream.



Personligen säger jag go for it, men samtidigt så är det väldigt mycket som står på spel då jag vet att usa har väldigt dyra kostnader, men försök att vara så logisk som möjligt:



Finns det många psykologer i usa nu?

Hur stor är chansen att du när du är färdig utbildad får ett jobb?

Hur är det med familj, vill du starta familj tidigt eller sent? (För de har ju också en påverkan)

Kan du tjäna tillbaka det som kommer spenderas på studierna?

Men viktigast av allt, vilket är roligast? För livet handlar ju om att ha kul och om du går en utbildning du ogillar eller "kan överleva" så måste du vara bredd på att du kan ogilla eller måste "överleva" ditt framtida jobb!



Lycka till och jag hoppas detta inte bara var en stor rambling och att det faktiskt hjälpte!

2011-11-22 @ 15:51:55
Postat av: Vera

Med risk att låta väldigt klychig så säger jag att pengar kommer och går medans drömmarna består! Det stämmer faktiskt även om det är riktigt klychigt, efter det ska jag börja leva. Och försök uppfylla så många drömmar du kan, annars finns risken att bli en klagande tjej som ångrar sig! Jag säger inte att du ska byta, bara att du ska göra som du verkligen vill. Kram och hoppas du fattar rätt beslut, efter hur du vill :)

2011-11-22 @ 17:32:28
Postat av: Anonym

För att enklast komma långt med dessa planer, get married ,skämtåsido men ändå serious, så att du får ditt american citizenship, kommer inte ihåg hur länge du måste bo och ha green card för att få citizenship. Plugga till denna nivå as an international student is expensive beyond expensive. Och möjligheten till american finanicial aid är såååå mycket större om du är citizen. För självklart ska du följa dina drömmar. Du kommer ju märka skillnaden i priserna direkt du går över till ett college/university. Lycka till, din blogg är really inpirerande

2011-11-22 @ 19:55:12
Postat av: Sandra

Det värsta jag vet är när människor inte följer sina drömmar, så jag tycker att du ska göra det :) Men hur är det med CSN:s studielån, visst får man inte det i mer än sex år?

2011-11-23 @ 19:42:01
Postat av: Emma

Låter som om det finns fler jobb inom området psykologi hos er i USA! Jag går IB på en skola i england och har valt psykologi som ett av mina 'highel level' ämnen. Har dock pratat mycket med tjejerna som jag umgås med här och tydligen finns det inte alls mycket som man kan göra med en universitetstitel i psykologi... Mycket synd, eftersom det är ett grymt fascinerande ämne!

2011-11-24 @ 23:05:48
URL: http://swedishnonsense.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback