"detta fält måste fyllas i"

Hej! Jag håller på med ett engelskaarbete om det Amerikanska skolsystemet och jag skulle vara super tckasam om du ids svara på mina frågor :)

1) Hur många olika baler har man (Prom, winter formal m.m)? Och vad innebär dom?

2) Hur aktiva måste föräldrar vara med sådant som har med skolan att göra?

3) Vad innebär Graduation, och vad är det som bestämmer färgen på ens cap and gown?

Hej! Javisst kan jag det. Nu kan jag dock bara basera mina svar på hur det var på min skola, jag vet att andra skolor fungerar på olika sätt.
1. Vi hade en Homecoming dans. Klädseln är formell, men inte lika formell som på stora balen. Alltså, killarna har inte kostym/frack utan bara typ skjorta och kostymbraller. Tjejerna har oftast korta klänningar. Homecoming är i stort sött som att fira att skolåret dragit igång och fotbollssäsongen startat, typ. Sedan hade vi en Valentine's dans som totalt floppade, klädseln där var casual och det var bara en simpel dans. Prom var definitivt den mest påkostade dansen. Klädseln är formell, helst långa klänningar och minst kostym för killarna. Det brukar vara all in med limousine och allt. Innan brukar man även gå ut och käka med sin dejt/grupp. På min skola var det endast seniors och juniors som fick gå, och junior-klassen sponsrade hela balen som en "avgångspresent" till seniors. Dock så har alla skolor olika, vissa har bal på vintern osv.

2. De måste inte vara aktiva, men många väljer att vara det. I wrestlinglaget på NCHS så var det några mammor som var väldigt aktiva och ordnade lite små get togethers och sponsrade med vatten och frukt osv... men det är absolut inget krav på att föräldrarna måste engagera sig. Inför danser osv så finns det klubbar på skolan som fixar, och inom skollagen så har du coacherna och lagmedlemmarna som styr upp mycket.

3. Graduation är som vår student. Du får ditt diploma att du gått ut gymnasiet. Det vanligaste är att alla graduates går in i led till sina platser. Någon toppelev håller tal, rektorn snackar och blabla typ. Sedan går man upp en och en på scenen och hämtar sitt betyg. När alla fått sina betyg och sitter/står på sina platser så kastar man upp sina hattar i luften och skriker, hehe. Färgen på caps and gowns matchar skolans färger. På NCHS var det lila då lila var skolans färg. Har skolan två färger, så som guld och blå, så kan det vara så att exempelvis killarna är klädda i blått, medan tjejerna är klädda i guld. :)

hej! vill bara säga att din blogg är jättebra, så äkta jämfört med de flesta andras. Men jag undrar hur gjorde du med bankomatkort undet ditt utbytesår? har man kvar det svenska kostar det väl pengar varje gång man ska handla/ta ut pengar?
Hej! Tack för de snälla orden! :) När jag var i USA hade jag mitt VISA UNG från Swedbank. Kostnaden på att ta ut pengar beror lite på vilken bankomat samt bank du väljer att ta ut pengar från, det kan vara allt från $1-5. Det är en liten uppkopplingsagift på kortet när man handlar i butikerna men det är inte mycket pengar. Jag märkte dock inte av det när jag handlade med mitt kort. Men en avgift på 5 kronor har du ju garanterat med VISA UNG när du tar ut pengar efter ett visst antal uttag. Så jag rekommenderar att handla med kortet istället för att ta ut pengar i bankomat! :)

Kommentarer
Postat av: E

ICA Banken kan vara ett alternativ, med dem är det gratis att ta ut pengar :)

2011-04-06 @ 11:28:51
Postat av: Anonym

hej, har lite funderingar och sånt, har du mejl?

2011-04-06 @ 16:24:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback