USA USA USA USA USA USA USA

Här kommer svar på era frågor!

Är det svårt att liksom bli ''accepterad'' av EF så att man får åka? Liksom är det höga krav, måste man ha jättebra betyg?
Svårt och svårt vet jag inte. Du måste ha minst godkänt i alla ämnen, sedan måste du vara en utåtriktad person och visa att just du är rätt person för utbytesåret.

Vad frågar EF på intervjun?
De frågar varför du vill åka som utbytesstudent, vad du förväntar dig, vad är dina mål under året, hur du tror du kommer klara av hemlängtan, och lite sådant. Jag kommer inte riktigt ihåg. Jag gjorde min intervju för två år sedan. I juli 2007.

När man ska till amerikanska ambassaden och söka visum. Vad frågar de för något då? Pratar man engelska eller svenska?
De frågar var i landet du kommer stanna, varför du ska dit, och vad ska du planerar att göra din under din vistelse. Detta vad va de frågade mig i alla fall. Jag pratade engelska när jag var där, men de förstår svenska.

När du va i Arizona, har du fått samma dialekt som de har där? Jag menar; för jag vill åka till ett varmt ställe som utbytesstudent (som califonia eller arizona eller så) men jag tycker inte om den amerikanska dialekten ;/ haha sicket mini problem att oroa sig for men hur blev det för dig?
Jag pratar som de gör i Arizona, visst gör jag det. Det faller sig naturligt när du vistas kring det 24/7. Arizona och California har inte direkta sydstatsaccenter, om det är de du syftar på? Jag talar inte med en sydstatsaccent i alla fall, men visst skiljer sig dialekten i Arizona från dialekten från östkusten och the midwest.

Är det något speciellt man behöver tänka på? Mobiler, bankkort osv, ordnar det sig?
Jag hade två mobiler när jag var i USA. En med Amerikanskt abonemang, och en med svenskt. Min amerikanska mobil kunde nämligen inte ringa internationella samtal, så min svenska mobil fick agera som internationell telefon när det var situationer då jag verkligen behövde ringa hem på en gång. Men du bör ha en amerikansk mobil också, då sms är det största kommunikationssättet med dina vänner. Bankkortet var också mitt svenska. Hör med din bank innan du åker och se om du kan använda det i ditt värdland. Jag kunde använda mitt kort (VISA ung) i de större affärskedjorna, och i ATMs. Dock tog de ofta en avgift av 2 dollar när jag tog ut pengar. (Jag var mest nöjd med CHASE banken då de tog den lägsta avgiften med mitt kort)

Vilket tror du är bäst: Collegeår, eller High School år? Om man då inte tänker på kostnaden.
Jag kan bara tala med erfarenhet av high school. Jag hade ett underbart år, då allting kretsar runt just skolan. College kan jag tänka mig är mer party, mer självständigt och du bor i ett dorm room. Det är nog två helt olika upplevelser i sig. Tyvärr allt jag kan säga.

Är det mycket muntigt? det är typ det första alla lärare har sagt till mig när jag berättat att jag ska åka.
Det beror nog alleles på vilka klasser du väljer att studera. Jag tog en newspaper class då vi diskuterade rätt mycket, men det var en liten klass, 14 studenter. I min engelska klass tillexempel var det en så stor klass (33 elever) så det var mest lyssna, göra uppgifter, kanske gå igenom muntligt. Visst kunde min lärare fråga "emilia, do you know the answer to this?" någon gång ibland. Men jag skulle nog säga att det inte är så jättemycket muntligt, beroende på klasserna. Vill du ha det kan du tex. ta speech eller debatt klassen.

Hur började allt för dig? Fick du övertala dina föräldrar länge? Eller gick dom med på det direkt?
Jag blev intresserad av att vara utbytesstudent när jag hittade en blogg då en svensk tjej var utbytesstudent i USA och bloggade om det. Det lät otroligt intressant så jag började göra research runt hela saken. Jag frågade min mamma och hon sa "ta hand om dina ansökningar själv och se till att få allting ifyllt och klart själv så får du åka." Det roliga är att hon inte trodde jag skulle göra det. Men det gjorde jag! Men det krävdes inte mycket övertalning alls, båda mina föräldrar tyckte det var en bra ide då det var i ett utbildande syfte.

Hur hade du råd att åka dit? Det är ju galet dyrt. Hur reagerade dina vänner när du berättade att du skulle plugga i usa ett år?

Visst kostar det en mindre förmögenhet att åka, men jag hade underbara föräldrar om morföräldrar som hjälpte till att sponsra min resa. Mina vänner var nyfikna och intresserade, de skämtade om att jag skulle träffa en hot amerikan när jag var där och att jag skulle gå upp i vikt. Listen to your friends, is all I have to say! (;

Hur går det med skolan och hur man blir behandlad av eleverna?
Skolan är en upplevelse i sig. Eleverna på min skola var väldigt intresserade, då jag var foreign som de så sött kallade det. Det beror alldeles på eleverna också, vissa är inte alls intresserade, vissa är det. Jag hade lättare att få killkompisar i början dock.

Vilken stat ville du helst hamna i? Var det inte jobbigt med värmen i Arizona? Typ att man svettades hela tiden?
Jag hade från början tänkt att göra ett delstatsval, jag tänkte på Californien, Florida eller någonstans på östkusten. Men jag funderade ett tag och kom fram till att jag åkte för att få upplevelsen av ett high school, och det skulle jag få vilken stat jag än hamnade i. Så jag valde ingen stat och blev placerad i Arizona bara ändå. I början var det väldigt jobbigt, när det var 45 grader varmt, och det var allmänt jobbigt att vara ute. Men alla byggnader har AC och det är istället väldigt kallt inomhus. Men du vänjer dig efter ett tag. Dessutom kom jag dit i slutet av Augusti då det började bli "kallare" ute.

Har du några råd till framtida utbytesstudenter?
Var dig själv, var uttåtriktad, våga prova nya saker och framför allt, var inte rädd för att använda din engelska!

Vill du flytta tillbaka till USA när du har tagit studenten? Är det drömlandet?
Visst finns drömmen om att flytta till USA allt i mitt huvud. Hur det blir vet jag inte. Det känns onödigt att åka och betala tusentals kronor för att plugga på college när jag får en högskoleutbildning utan kostnader här (minus kostnad för böcker etc.) Jag har redan levt min Amerikanska dröm en gång, men visst kan jag se mig leva där i framtiden.

Hur är det med alkohol och amerikanska ungdomar? Dricker de mkt?
Det beror alldeles på vilket umgänge du hänger med. Det är mycket hänga på skolfotbolls matcher på fredag kvällarna, eller att gå på bio eller hänga hemma hos någon och kika film tex. Jag hade några kompisar som gick på många fester, men många väljer att inte dricka också.

Vad tyckte du var positivt och negativt med EF?
För mig har det varit mycket positivt. Jag vet andra studenter som haft problem med EF men det är inte min historia att berätta. Det negativa var att du utlovas många utflykter tillsammans med din grupp, men vad de inte berättar är att du ofta får betala för detta. Det var inte så många get togethers som jag trodde det skulle vara. Min IEC, områdesrepresentant, ringde mig en gång i månaden för att kolla hur det var också, vilket jag uppskattade. Men allt som allt så gjorde de mig ingen skada. :)

Hur mycket kläder ska man ha med sig, en resväska, två resväskor?
Jag hade med mig en resväska med saker. Jag packade kläder som jag skulle vara borta på semester i två veckor. I Phoenix blir det ju aldrig riktigt kallt, så det var inte så att jag behövde packa vinterskor och vinterjacka. Sedan kommer du vilja köpa nya kläder när du kommer dit också. Modet är annorlunda och liknande. Dock kom jag hem med två resveskor + att jag hade tagit över halva Christophers väska också! (;

Hur kändes det den första tiden att bara prata engelska? Att INGEN annan förstod svenska liksom. Kändes det ensamt?

Den första veckan var det såklart läskigt. Jag var rädd att jag skulle säga fel och att min accent skulle höras jättemycket. Efter ca fyra dagar släppte spärren. Jag var ju trots allt där för att lära mig. Jag pratade på och sa fel, och det var roligt. Jag kände mig inte direkt ensam. Folk förväntar sig att du inte ska kunna uttrycka dig suveränt bra från början. Med tiden försvinner din accent gradvis och din engelska förbättras, du börjar drömma och tänka på engelska till och med.

Jag skulle jättegärna vilja ha lite tips på vad du tycker att man ska passa på att göra under sitt år och lite allmänna tips på vad man kan tänka på.
Jag tycker def. att du ska gå på åtminstone en amerikansk fotbollsmatch, även om du inte fattar sporten (jag tycker det är en idiotisk sport.) The school spirit är helt underbar och det är helt enkelt en speciell upplevelse! Passa på att ha så kul som möjligt och försök att inte längta hem allt för mycket. Ju mer saker du har att göra, desto mindre hemlängtan har du!

När fick du din värdfamilj? Hur var det att komma som "främmande" människa in i deras familj, asså hur var första veckan och intrycken av dem?
Jag fick min värdfamilj sex dagar innan jag åkte. Alltså, en väldigt sen placering. Det var rätt mysko att öppna kylskåpet i början för att jag var hungrig. Men min familj fick mig verkligen att känna mig hemma från början. Men jag vände på det hela också. Det är klart det känns konstigt att komma in till en ny familj, men det känns nog märkligt för dem också, att ha ett annat barn i familjen! Mitt första intryck var att de verkligen försökte göra allt för att jag skulle känna mig hemma, vilket gjorde att jag lättare slappnade av.

Har du förslag på några presenter som man kan ge till sin värdfamilj? Tog du med några typiska sverigegrejer/kort/broshyrer för att visa din familj och vänner?
Jag tog med mig svenskt godis, servetter med dalahästar på, bilder på Gävle och Stockholm. En bok med svenska recept på engelska och lite småsaker. Det uppskattades verkligen!

Hur mkt kontakt hade du med din familj och dina vänner i sverige när du var borta?
Jag ringde hem och pratade med mamma och pappa kanske varranan vecka, ibland en gång i månaden, ibland varje helg. Det berodde på hur upptagen om dagarna jag var. Mina vänner hade jag mer kontakt med på facebook och msn.

Hur mkt fickpengar gick det åt under ditt år?
Jag spenderade runt 3000 kronor i månaden, vilket är mycket pengar. Ibland gick det år mindre, ibland mer. Jag reste dock väldigt mycket med min värdfamilj, vilket kostade pengar, och sedan utkommer utgifter på skolmat och sådant, ibland extra utgifter för klasser och sådant som du måste betala.

Jag ska åka till usa till hösten, måste säga att jag är väldigt nervös och spänd. Är nog mest nervös för skolan, är det svårt i början med all engelska, eller skolan överhuvudtaget?
Skolan är väldigt enformig. Du gör samma saker varje dag känns det som. Jag tycker det var väldigt lätt. Proven är multiple choice eller matching, ibland en fråga som du måste svara på i meningar. Haha! Det är inget att oroa sig för, och dina lärare kommer förstå att du har lite problem med engelskan i början, det är förväntat.

Jag skulle vilja ha tips på ämnen som du tyckte var roliga att läsa?
Mina favoritämnen var newspaper och tv production. Att skriva för skoltidningen var kul, dock låter det nördigt. Det är dock inte lika nördigt som det framtälls i serier osv.. Du träffar jättemycket folk när du gör intervjuer, du bestämmer själv vad och hur du vill skriva (så länge det lämpar sig för tidningen). Dessutom fick vi bra platser på fotbollsmatcherna, då vi skulle ta foton! Haha! Tv prodcution var också kul då det var en väldigt kreativ klass, där vi fick göra egna reklamfilmer, movie trailers osv. Sedan gillade jag biologi också, men det var nog nörden i mig (;

Hur man gör för att lättast få vänner och liksom komma in i skolan och sådär?
Var utåtriktad! Var öppen för nya saker. Jag fick frågan om jag skulle med på en rodeo. Jag tänkte "tjurar, cowboy hattar och accenter?" men det visade sig vara jätteroligt, och du kan komma nämare dina vänner! Amerikaner är väldigt vana med att folk bjuder in sig själva, så att säga. Så många tar liksom för givet att du själv frågar "is it okay if I go with you guys?" I början kommer skolan också vara väldigt annorlunda, det känns konstigt och så, men tro det eller ej så tar det faktiskt tre-fyra månader att komma in i livet och allting känns normalt. Men det är så det är. Men var öppen för nya saker, var utåtrikad, prata mycket och våga bjuda in dig själv till saker så ska du se att det är inga problem att skaffa vänner.

Vad du tyckte du var bäst/sämst med ditt utbytesår?
Wow, jag vet inte om jag kan säga vad som var bäst. Det var så mycket bra. Alla underbar människor jag träffade, resorna vi åkte på, skolan som var väldigt livfull. Det sämsta var att jag och Christopher var tvungna att hålla vårt förhållande hemligt, till en viss del. Vi kunde inte visa öppet i skolan att vi dejtade för vissa utbytesstudenter kunde berätta för min IEC och då hade jag varit i trouble. Haha! Mina och C's närmsta vänner visste att vi var tillsammans och min familj där och här hemma visste, that was it.

Hur blir det med dig nu, vilken klass kommer du gå i?
Jag kommer inte gå med min gamla klass. Eftersom jag åkte efter första året på gymnaiset så kommer jag börja tvåan nu till hösten, tillsammans med 92: orna, medan min andra klass börjar trean och tar studenten (avis!) (:

Vad kommer hända med dig och Christopher nu?
Vi kommer fortfarande vara tillsammans, vi har inte gjort slut eller så. Självklart kommer det vara svårt att vara tillsammans när vi bor så långt ifrån varandra. Vi tar varje dag i taget och ser var det leder oss. Vi är unga och han ska precis börja college och jag har tvåan och trean av gymnasiet kvar. Vi är inte naiva och tror att vi kommer vara tillsammans till vi dör och kommer gifta oss. Vi har inte planerat något mer än att jag kommer att åka till baka och hälsa på i Oktober och han kommer kanske hit i December. Vi får helt enkelt se vad som händer. Men vi kände båda att det inte var rätt beslut att göra slut, då ingen av oss ville det. Jag är galet kär i alla fall, och ikväll har vi msn dejt! ;)

Hur många sidvisningar har du om dagen?
När jag var i USA var det runt 130 om dagen, inte allt för många, men hey, jag uppskattar varenda en av er som följt mitt år!

[EDIT! Kommentarer som jag godkände EFTER jag publicerat inlägget..]

Jag vill gärna veta mer om after school programs, va finns det att välja på, tider osv.
Jag har tyvärr ingen aning om detta, jag vet dock att det varier alldeles från skola till skola. Det enda jag vet inföll på North Canyon efter skolan var book club meetings, och diverse sporter. Sporterna vi hade var "football, soccer, volleyball, badminton, basketball, wrestling, swim & dive, softball, baseball, tennis, track & field, cross country, cheerleading, danceline," jag tror de är alla.

Kan inte du berätta lite mer om dig och christopher? :) när du blev kär/fick känslor och vem som tog första steget och sådär :)
Jovisst kan jag det men det blir ett separat inlägg senare :)

Hur gjorde du med kläder? Hade du meed dig mycket? Handlade du mycket under ditt år? Och hur fick du hem allt?

Jag packade som jag skulle vara på semester i två veckor, allt fick plats i en resväska. Jag handlade dock väldigt mycket kläder under året, men lite kastade jag eller donerade innan jag åkte hem. När jag åkte hem hade jag två väskor på 23 kg, plus ungefär halva Christophers väska full med kläder och diverse saker.

Vad finns det för olika organisationer att åka med?
Det finns många olika, EF, STS, Explorius, YFU. Googla dig fram och gör research innan du bestämmer vilken orgaisation du vill åka med!

Jag hoppas det var någorlunda bra svar (:
TACK till alla som läst min blogg när jag var i USA, och tack till alla som lämnat söta kommentarer. Jag hoppas ni fortsätter läsa, nu kan ni ju följa min och Christophers nätdejting istället! Tack tack tack! Puss på er <3

Kommentarer
Postat av: sara

du svarade inte på alla frågor....

2009-07-05 @ 00:03:48
Postat av: Lisa

snällt att du svarade på frågorna :) Älskar din blogg, har varit superkul att läsa!! :D

Postat av: Emma

Tack för svar!=D

2009-07-06 @ 20:52:20
URL: http://emmarklund.blogg.se/
Postat av: amanda

jag undrar vad du läste för program i Sverige och vad du hade för betyg i skolan? jätte tacksam för svar!!!!!!! :)

2009-07-10 @ 03:25:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback