frågor om USA :)

Hade du svårt att bestämma dig vart du skulle åka eller var USA ett självklart val? Det finns ju Australien, Storbritannien och Nya Zeeland också att välja på bl.a :)
Nej, det var USA som lockade och det var dit jag ville. Jag hade ju sett alla high school filmer och hört om hur skolan är så det var en given att åka till USA :)

Hej :) Jag har en jätte konstig fråga som jag undrat över ett tag... när du nu har varit borta så länge och pratat engelska så mycket, har du då börjat tänka och fundera på engelska när du inte pratar, eller gör du de på svenska?
Jag tänker nog inte så mycket på engelska längre, men här om dagen slog jag armen i handfatet och då tänkte jag "damn that sink" på engelska, sedan kom jag på mig själv. Så det är blandat. I början tänkte jag helt på engelska, men nu har jag varit hemma i några veckor så svenskan kommer tillbaka :) Dock så svär jag fortfarande på engelska och ibland hittar jag inte några enstaka ord. Här om dagen var det fil jag inte hittade, jag sa "lane."

Hur blev det med pengar och så? Var det en självklarhet att du skulle få åka, fastän det kostar en himla massa? Fick du betala en del själv?
Jag hade en del pengar åsidosatta sedan en lång tid tillbaka, som det var meningen att jag skulle få när jag fyllde 18. De betalade en stor del av resan. Mina föräldrar tyckte dock inte att det gjorde någonting att jag använde de pengarna, då det var i ett utbildande syfte och det är något jag kommer ha nytta av hela livet. Men det är jättemycket pengar det handlar om.  I fickpengar så var mina underbara föräldrar och morföräldrar så fantastiska att de satt in pengar på mitt konto varje månad. I och med att man flyttar utanför EU får man inte stuidebidraget.. Sen hade jag sparat pengar över förra sommaren (sålt en moppe tex. haha!) så jag hade rätt mycket fickpengar de första månaderna.

Vad hade du för "förväntningar och rädslor" innan du åkte till AZ?
Wow. Det har jag inte tänkt på! En av rädslan var såklart "långt söderut, fet mat" och att jag skulle gå upp i vikt (vilket jag gjorde!). Jag förväntade mig kanske att det skulle springa runt grabbar med cowboy hattar lite överallt, men det gjorde det inte! :) Sen var jag lite orolig över hur jag som har så känslig hud skulle klara mig i den stekheta solen. Men det gick bara bra och jag blev brun för första gången i mitt liv!

Tror du att man är för ung om man åker efter 9an? Jag menar sen när man kommer till high school och Juniorerna typ "ser ner" på alla som är s.k "freshmen"?
Svår fråga. Jag var för ung när jag hade slutat nian. Jag var inte redo att åka. Men vissa är ju det. Om du åker efter nian blir du en "sophomore" oftast, alltså ett år äldre än "freshmen." Visst är det lite "underclass men är så små" och sådant i skolan, men det är inget allvarligt. Inget man behöver oroa sig för :) Jag var ju tex. "junior" - näst sistaårs elev, och den enda som retade mig för det var C som var "senior." Så det är inget man behöver oroa sig för.

Hej jag ska åka på utbytes år och undrar vilken orginstion åkte du med? Och vilken/vilka rekommenderar du?
Jag åkte med EF för jag tyckte det lät bra och passade mig. Det jag är minst nöjd med är att jag fick min placering så pass sent (sex dagar innan avresa). Men gör research, beställ hem broschyrer från olika organisationer och bestämt utifrån dina krav och vad du vill ha ut av din resa :) (STS, Rotary & Explorica är några organisationer jag kollade på också.)

Kommentarer
Postat av: nicke

Hej! Jag funderar på att åka på ett utbytesår och jag har en fråga till dig. Du bodde ju i Phoenix, så jag antar att du gick på en stor skola, right?

Om du gjorde det, var det svårt att få vänner p.g.a. skolans storlek?



Tack för underhållande läsning och ha det bra!



/ Niklas

2009-07-24 @ 18:11:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback