Q's & A's

Vad var din största "skräck" innan du åkte till USA? Och isåfall, var den skräcken inte så farlig som du trodde och hur löste du det? :) Tack för en superbra blogg
Åh, tack! :) Min största rädsla var att jag inte skulle få några vänner. Att jag skulle få äta lunch själv och vara ensam i ett helt år. Men det gick bara bra, och jag var inte ensam. Jag var så social som jag kunde och var väldigt utåtriktad och skaffade vänner, så det var inte alls så farligt jag trodde innan jag åkte.

Hej. Tänkte bara fråga, vilket bolag eller vad man säger, som du åkte med, och om de har någon webbsida jag kna kolla på ? Och sen hur mycket kostade det för dig sammanlagt? Alltså om man räknar in alltihoppa, förutom fickpengarna då? :)
Jag åkte med EF (
http://www.ef.se/master/hsy/). Jag tror kursavgiften var runt 46 000, sedan tillkom försäkring, visum, vaccinationer, läkarundersökningar osv.. Så innan jag åkt iväg var vi väl uppe i 60 000. Sen var fickpengarna en hel del också. Så det går åt väldigt mycket pengar.

Hur gammal var du när du 'blev' utbytesstudent?
Jag var 16. Fyllde 17 i December när jag var där.

Hur tacklade du hemlängtan?
Jag pratade med min värdfamilj om att jag hade hemlängtan. Cindy brukade då ta med mig ut för en kopp kaffe eller bara åka nånstans och göra något så jag fick tankarna på annat. Om inte jag gjorde det så försökte jag göra något. Städa, pyssla lite hemma eller ringa någon av mina kompisar och bara prata. Jag höll mig ifrån att prata med min familj i Sverige när det var som värst, då det ofta svider mer när man redan längtar.

Och hur var din familj där borta? hade du några 'syskon'?
Min familj var super! Vi kom överens och jag trivdes verkligen. De gjorde allt för jag skulle känna mig hemma i början, och det gjorde jag väldigt fort. Ja, jag hade en värdbror, Christopher, eller C, som han går under här i bloggen :) Sedan hade jag en värdsyster också, Alisha, men hon var utflyttad och henne träffade jag bara ibland :)



Kommentarer
Postat av: Osobmk

Emilia, jag tycker att du skriver bättre saker än Kenza,Kisse osv. Du skriver något vettigt åtminstonde, vilket dem inte göra!Make some money of bullshit e det.

2009-08-06 @ 23:03:37
Postat av: Anonym

Hej! Jag undrar om alla verkligen går omkring med skor hemma, inomhus, i USA? :) så som de är i filmerna och serierna :p

2009-08-07 @ 09:21:38
Postat av: J

Håller med Oso :D Tack för ett super bra bloggår och hoppas du och C har det bra kram J

2009-08-07 @ 11:08:29
Postat av: Patrick

Hej,

Om jag inte minns fel så hade du en Ipod när du bodde i USA, right?



Jag undrar hur mycket kostade den när du köpte den och vilken affär köpte du den i? Vad använde du för slags kort, var det kontantkort? :P



Jag hoppas du orkar svara på mina frågor ;)

Ha det jättebra.

Patrick :)

Postat av: Kristina

Hej!

Min bror ska till NY snart och då tänkte jag att jag skulle kunna beställa en Iphone med honom eftersom det är mkt billigare där men då undrar jag om den kommer att funka här i Sverige, jag tänkte då om man kan ha samma nr, om man kommer att kunna använda internet på den, vet du någonting på telefonen som inte kommer att funka här i Sverige?

Tack för svar och en väldigt bra blogg!

2009-08-07 @ 16:17:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback