Arizona

Jag fick en fråga om Arizona. Rekommenderar jag staten? Självklart!


Fv. solnedgång i Arizona & the City of Phoenix.

Det många frågar är "vänjer man sig med värmen? Är det inte olidligt?" Visst är det jobbigt när temperaturen kommer upp till en 45 grader och varmare, men det händer sällan om det inte är under Juli-Augusti. Jag missade det varmaste, som slog i Juli, då jag åkte hem i slutet av Juni. När jag kom till Phoenix i slutet av Augusti var det ungefär runt 45 grader. I början var det jobbigt, då jag är känslig för sol och bränner mig super lätt. Dock så sjunker temperaturen relativt fort. I September-Oktober ligger det runt 30-35 grader om dagarna, och sedan blir det lite kyligare mot vintern.

Jag kommer ihåg att jag i December skulle till skolan och jag var klädd i jeans, ballerinaskor, halsduk, t-shirt och en stor kofta, och jag frös. Då var det ändå 16 grader varmt ute! Så du anpassar dig efter klimatet. Alla byggnader har även luftkonditionering, så istället går du runt och fryser inomhus. Jag kommer ihåg att i slutet, i juni, skulle jag bada och kollade på termometern och såg att det "bara" var 33 grader varmt ute, och jag tänkte "det är för kallt för att bada idag." Helt galet.

Sedan kan du ju bli placerad i till exempel Flagstaff, lite mer norrut i Arizona. Där är somrarna varma, med 30 grader, sedan snöar det på vinter. Det som är så häftigt är att Flagstaff ligger 20 mil från Phoenix, och det blir minusgrader på vintern, medan Phoenix väldigt sällan ser snö.

Tuscon finns också. Där blir det aningen kallare på vintern än vad det blir i Phoenix, och på sommaren går temperaturen upp till runt 40 grader varmt. Det är den andra största staden i Arizona, och mer än så vet jag inte riktigt om Tuscon. Haha!

De tre största städerna efter Phoenix och Tuscon är Mesa, Chandler, Glendale och Scottsdale, som ligger väligt nära Phoenix och har ungefär samma klimat.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Vart det dresscodes där du var? Och vad var det i så fall?

Postat av: Osobmk

1.Läser du andra utbytesstudent bloggar?

2.Om du fick chansen att åka tillbaks till Phoenix,som utbytesstudent hade du gjort det då?.

3.Vilka kändisar såg du i USA?...

2009-08-08 @ 16:44:14
Postat av: miranda

Alltså jag undrar om du kanske skulle kunna skriva lite mer om Arizona utöver klimatet? Alltså jag menar typ hur är människorna där, är det många "gangsters"(haha eller vad man ska säga) och så? ;)

2009-08-09 @ 14:31:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback