frågor

Hej!

Måste du vara duktig på engelska innan du åker?
Innan jag åkte var jag nervös för engelskan, ja. Visst, jag hade mvg i engelska och hade haft det sen i åttan men det betydde inte att jag visste hur jag pratade språket. Till en början var det svårt. Du kan inte vara dig själv på samma sätt, du kan inte uttrycka dig. Det tog mig två veckor för att bli riktigt bekväm. Efter två veckor var det mer som "so what om jag säger fel? Det är bara roligt och mest av allt så lär jag mig." Sedan är det mycket slang du kommer snappa upp i skolan, många uttryck. Mamma skulle nog bli galen på mig om hon fick reda på hur många fula engelska uttryck jag använder. "Att använda svordomar i meningar är ett bevis på att du har ett dåligt ordförråd..." ;)  Så nej, du behöver inte alls vara duktig på engelska, du kommer vara det när du kommer hem :)

Hur är intervjun innan/om du blir antagen?
Intervjun med EF. Jag gjorde min intervju över telefonen då EF inte hade någon representant i Gävle under sommaren. De kommer fråga dig vad du gillar att göra på fritiden, hur du ser på dig själv, hur du agerar i olika situationer, de ställer frågor där du måste ta ställning till olika saker, de frågar dig varför du vill göra detta, de frågar dig hur du tror du kommer hantera olika situationer så som hemlängtan och svårigheter med språket. Du kommer få prata engelska, du kommer få beskriva saker. Var ärlig, var dig själv, och allt kommer gå bra!

Du behöver absolut inte ha MVG i engelska för att bli antagen. Du åker för att uppleva en ny kultur och lära dig att behärska ett språk flytande. Oroa er inte över att ni inte kan prata engelska helt flytande, det kommer. Ni kommer lära er så otroligt mycket så att det inte är sant!

Fler frågor? Kommentera!
Btw, ni har ingen aning hur mycket en liten kommentar som "jag läser din blogg varje dag och älskar den, hoppas du har det bra!" betyder. Jag blir så glad!

Kommentarer
Postat av: Maja

Jag har haft tanken i huvudet att åka som utbytesstudent till och från i några år, sen jag var tolv tror jag, fast jag har inte vågat göra något åt saken.



Sen jag hittat din blogg och läst allt du har skrivit (japp, jag har läst allt du har skrivit^^), har jag bestämt mig att jag ska iallafall ska försöka, att komma med i programmet alltså. Jag är jätte nervös.



Jag tycker din blogg är rolig att läsa, du skriver så skojigt.

Kram!

2009-04-17 @ 08:00:43
Postat av: Mathilda

Var det svårt att få kompisar, alltså riktiga - och inte några som bara ser en som ett kul svenskt föremål?

Well, jag antar att du hade lite hjälp då du hade en jämngammal värdbror..

2009-04-17 @ 08:26:03
Postat av: Niclas

Tack så mycket vännen, det känns så bra att höra!



Jag saknar dig med Emilia! Ha det bra, vi ses snart <3

Postat av: Ninja Ister aka Mamma

Du ska inte använda svordomar!

2009-04-17 @ 09:25:49
URL: http://isterister.wordpress.com
Postat av: elin

vilken stat ville du helst bli placerad i? :) du måste ju endå ha tänkt på nåågon! ^^ OCH, jag läser din blogg varje dag, o jag älskar den. dedär skrev jag inte bara för att du skrev de. :)

2009-04-17 @ 11:26:17
Postat av: julia (utbytesstudent 09/10)

Älskar din blogg och det är så kul att läsa om ditt liv i USA :)



Hur mycket bagage hade du med dig på planet dit?

Hur mycket har du med dig i fickpengar varje månad?

Har du haft mer/mindre hemlängtan än du trodde att du skulle ha?

Vad har varit roligast resp. tråkigast?

2009-04-17 @ 11:28:57
URL: http://jlf.blogg.se/
Postat av: Alice

jag läser din blogg varje dag och älskar den, hoppas du har det bra!

HAHA xD

2009-04-17 @ 12:16:20
URL: http://alicewalden.blogg.se/
Postat av: Alva

Hejhej.

Jag läser faktiskt din blogg varje dag & tycker också att den är super rolig & läsa.. jag älskar den (;

Hehe! Ha det bra :D

2009-04-17 @ 15:12:50
Postat av: Maria

Jag har tyvärr inte kommenterat, men följt din blogg nu i några veckor! Det är jättekul och lärorikt att läsa! Själv åker jag med YFU till USA 09/10 och är såklart ganska nervös! Jag ska till Detroit, men det du skriver om hur det är och hur du känner dig hjälper mig mycket!



Hoppas att du har det riktigt bra där borta, njut av din sista tid!



Maria

2009-04-17 @ 18:43:57
Postat av: Anneli

hej! har också läst din blogg ett tag nu. har även hunnit läsa igenom allt:p



gillar verkligen din blogg å läser den varje dag:p läser även en annan tjejs blogg som också e utbytesstudent i usa i år:p

men hon bor i Leslie, Michigan...

2009-04-17 @ 23:19:39
Postat av: Lisa

vad är dutt bästa tips på att snabbt få vänner? :-)

2009-04-18 @ 00:06:00
URL: http://lisaiusa.blogg.se/
Postat av: julia

hej emilia,precis börjat läsa din blogg! har läst nått inlägg förrut och tänkt "näe, hon verkar så ytlig och skriver precis som om allt vore skitbra alltid". förlåt för jag tänkte så,du har bevisat att din blogg är sjukt kul att läsa! dessutom verkar vi vara rätt lika. fortsätt skriv!!:)

2009-04-19 @ 19:37:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback