ännu ett inlägg.

HEJ.

Jag har funderat ett tag och några har kommenterat och sagt att de själva ska vara utbytesstudenter nästa år och vill ha tips osv.. Well, first of all. Allting låter jättebra i alla brev ni får hem osv.. Visst, jag har det jättebra här och jag trivs. Men reality check: du kommer få otrolig hemlängtan from time to time. Jag funderade innan, hur kommer det kännas att ha hemlängtan? När det väl slog mig första gången var det hemskt. När det slår till - håll dig sysselsatt! Ta en promenad, prata med någon i din värdfamilj, lyssna på musik... gör något! Det har varit kvällar då jag gråtit hysteriskt för jag inte fattat min läxa. Du är en mix av så många känslor på en gång när du är utsatt för en helt ny miljö och kultur.

PAY ATTENTION. Om ni går igenom någonting av amerikansk historia i skolan i Sverige, lysssssna! Jag är så himla glad (Tack Pär!) att vi gick igenom amerikanska revolutionen, declaration of independence och bill of rights. Du kommer läsa amerikansk historia här och det underlättar om du kan lite i alla fall. Den första 1½ månaden var jag helt lost.

Umgås inte med alla andra utbytesstudenter på skolan. På min skola finns det toalt 8 utbytesstudenter (!!) Jag tycker det är på tok för mycket. De har en tendens att alltid lunch tillsammans. Visst, jag säger inte att du inte ska umgås med dem. Men det är lätt att du fastnar där. För att få ut så mycket som möjligt av ditt utbytessår - bli vän med amerikaner! För du åkte väl inte till USA för att umgås med europeer?

Skäms inte över din accent. Folk kommer lägga märke till att du är från ett annat land, men du är här för att lära dig. Du kanske inte hör det själv, men din accent kommer alltid vara där mer eller mindre. Jag har varit här i lite mer än tre månader och min engelska har förbättrats enormt mycket, men min accent är fortfarande där när jag uttalar vissa ord. Det gäller att prata så mycket som möjligt, du kommer säga fel saker, folk kommer kanske skratta - det är det enda du kan göra. Skratta. Man lär sig av sina misstag. Jag vet inte hur många gånger jag inte hittat ett ord, så jag har varit tvungen att förklara runt det, och till slut tappat bort vad jag skulle säga. Men det är det roliga i det hela.

Det var allt jag kunde tänka på. Nu ska jag åka till skolan och kolla på wrestling :)

Kommentarer
Postat av: Ister

Kram på dig, den bästaste Dottern i världen!

Postat av: malin

vad fiin bloggen blev :d <3

2008-11-26 @ 18:19:16
URL: http://malinbj.blogg.se/
Postat av: Anonym

så thanksgiving idag inte sant? . whaaats up with that? haha

2008-11-27 @ 14:51:36
Postat av: Vinetta

Det är så roligt att läsa din blogg. :) Jag är bara 13 år och drömmer om att vara utbytesstudent i USA när jag är omkring 17 år. Jag får jätte mycket tips från dig! Tack, och fortsett skriva i bloggen, jag kollar in den varje dag. :D Det låter sjukt spännande måste jag säga.

2008-11-27 @ 20:22:32
Postat av: agnes

tack för en bra blogg :D det är jätte kul att läsa, verkligen!

2008-12-04 @ 17:29:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback