Friday!

Idag tog vi hundarna till PetSmart. En kvinna kom upp och klappade Ripley utan att fåga oss och utan att Ripley var beredd. Han blev rädd, hoppade bakåt och blev väldigt nervös. Kvinnan blev upprörd; jag tillade att hon faktistk inte frågat om lov att klappa och då kan man lätt få en sådan reaktion. Jag postade detta på facebook och en diskussion utan dess like drogs igång... min poäng: snälla ni, träffar ni mig och min hund så får ni absolut klappa honom. Men fråga först!
 
 
Nåja, jag spenderade resten av eftermiddagen vid poolen. Jag blir ju inte brun men jag är åtminstone inte vit som snö längre. Nu ska jag snart iväg till gymmet, sedan ska jag och Ashley ut och käka middag och fira hennes födelsedag som var förra veckan. Ha en trevlig helg!

Kommentarer
Postat av: Juana

Men suck! Jag kan egentligen inte se vad man skulle kunna ha för motargument. Stöter man på en hund man inte känner så är det ju självklart att man inte klappar eller ens går fram utan att checka med ägaren. Både för ens egen skull men också för hundens. Så äre ba :P

2013-05-25 @ 12:30:57
Postat av: Fia

Förstår inte hur folk ens kan argumentera emot de. Man klappar inte någons hund som man inte känner om man inte frågar först. Vissa hundar är ju rädda och det kan bli dumt både för hunden, ägaren och för den som klappar! :/

Svar: Eller hur! Man går ju inte heller fram och tar i någon barn utan att fråga.
emilia

Postat av: Linnéa i Colorado

INGEN får klappa mina hundar utan att fråga mig först, på samma sätt som om jag inte tar i andras barn utan att fråga dem.. och barn har inte huggtänder :)

Jag klarar faktiskt inte av människor som gör så! Jag tittar inte ens främmade hundar i ögonen. Nala är, tyvärr, en känslig hund och hon måste känna personerna innan de kan titta henne i ögonen eller gosa med henne. Vägen dit går genom att IGNORERA min hund, inte försöka bli kompis genom att busa eller klappa. Hon förstår inte främmande människors kroppspråk utan läser det som en (nervös) hund och inte som en människa.

Svar: Precis! Vad Ripley var med om som valp vet vi inte, men vi vet dock att han är väldigt känslig och blir nervös lätt. Speciellt när någon kommer hem till oss; han börjar skälla på en gång för att varna oss. Våra gäster blir ju livrädda, men de måste ignorera honom till han lugnar sig. Han vill hälsa på hans villkor, annars blir han jätte-nervös. Det är inte alls konstigt, många hundar funkar ju på det viset, men det tråkiga är att folk inte förstår! Nala verkar vara en riktigt toppen-hund. Som jag förstår det har det varit mycket slit och jobb bakom hennes uppfostran, men ni verkar ha gjort ett toppenjobb! Och ni verkar veta och kunna så mycket om just hundar och deras psykologi, vilket är så bra. Många ägare har bara hund utan att veta någonting - väldigt oansvarigt!
emilia

2013-05-29 @ 04:23:42
URL: http://linneaiusa.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback