En träningsvecka

Skulle du kunna beskriva hur en träningsvecka ser ut för dig? Hur fördelar du styrka/kondition? Hur ofta tränar du? Och vad gör du för övningar osv? :)

Förra veckan såg ut som en normal vecka med träningen. Jag tränade totalt fem gånger, varav två var med min PT. Så såhär såg det ut:

måndag - vila
tisdag - core (rygg och mage) samt triceps. Med PT.
onsdag - 20 minuter på elliptical (anstängade fart), samt axlar och biceps.
torsdag - 20 minuter på elliptical (ansträngande fart) samt mage.
fredag - bröst och triceps. Med PT.
lördag - vila
söndag - 5 km på löpbandet, samt rygg



Jag brukar göra kontiditon tre gånger i veckan. Kör jag elliptical eller springer på löpband så tränar jag även styrka efteråt. Springer jag utomhus så brukar jag inte köra styra efteråt. Hur som helst. Angånde elliptical så gör jag det jobbigt. Jag kan stå och trampa hela dagen i lugn takt, men vad gör det för nytta? Lägg på incline och få upp hjärtat!

Angående vad jag gör för övningar så beror det på. Igår körde jag exempelvis armhävnigar, 3x10 och renegade rows 3x15 och även vanlig planka och sidoplanka i rotationer - 3 x 45 sekunder på varje sida (höger, vänster, vanlig.)

Idag när jag tränade mage så gjorde jag 4 övningar, 25 reps av varje, i 4 set. Så totalt 200 reps. Först 25 leg raises, 25 crunches, 25 bicycles, 25 situps. Sedan vila och gör totalt fyra set. Sedan gjorde jag även 50 andra magövningar som min PT rekommenderar att jag gör, men jag kommer tyvärr inte ihåg vad de heter. Och ja, mina magmuskler bränner efter det här magpasset.

Jag och min PT brukar variera, ibland kör vi kondition blandat med styrka, så som tabata-intervaller. Eller så kör vi bara styrka. Nu när mitt knä varit dåligt så har vi inte fokuserat någonting på underkropp på några veckor. Förra veckan var en lyckad träningsvecka, då jag kunnat både springa och köra elliptical utan att mitt knä gjort ont!

Och angående armhävningar. För ett år sedan kunde jag inte göra en endaste armhävning på fötterna, nu orkar jag göra 3x10 efter jag tränat annat redan! Så varje dag övar jag på mina armhävningar; övning är det enda sättet att bli bättre på någonting! Så, ge fan på att ni ska klara något - så gör ni det!

Kommentarer
Postat av: Erika

TACK!!! :D

2012-02-21 @ 09:07:39
Postat av: thea

vad kostar det för dig att ha en PT i USA? känns som att det mesta är billigare där.. Om man ser till kläder och så iaf :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback