svar på frågorna :)

Svar på frågorna :)

Är det bäst att åka före eller efter ettan tror du?

Det beror på alldeles hur du är som person tror jag. Jag var inte redo att åka före ettan, så det var bäst att vänta ett år. Men det är från person till person.

Tänkte höra vad du tycker att man ska packa med sig när man ska till AZ? Något speciellt man ska tänka på att ta med sig, alt. strunta i att ta med sig? Tack för en superbra blogg :)
Åh, tack!! Med tanke på att det är rätt varmt, ta med shorts och kortärmade tröjor, och jeans. Det är väldigt kallt i byggnaderna då allting är extremt luftkonditionerat. Packa också med en tunn vårjacka och några tjocktröjor, då det på vinter blir aningen kallare (runt 12-17 grader varmt). Jag vet att det låter rätt okej ändå, men när du vistats i värmen i AZ ett tag så känns den temperaturen väldigt kall. Flipflop och ballerinaskor är bäst för skor och sådant, då det är så varmt. Men varmare skor för vintern också. Jag hade med mig två par converse som jag kanske använde fem gånger under mitt år! Haha. Så jag vet inte om detta gjorde dig så mycket klockare, men ha så kul i Arizona!! (Jag är avundsjuk!!)

En liten sak jag har gått och funderat på hela dagen. Hur gjorde du första dagen när du skulle äta lunch? Vilka satt du med och så?
Jag satt med C och hans kompisar i ett klassrum och käkade lunch. Dock frågade Zee mig om jag ville äta med henne men jag tackade nej då jag redan lovat bort mig för lunch. Haha. Sedan är det ofta så att dem du sitter med på lunchen är oftast dem du alltid sitter med.

Hur ställer sig amerkanarna till sex före äktenskap, är det lika öppet som i sverige? Tack för en underbar blogg Emilia har följt den sedan i oktober och inte missat ett inlägg!
TACK! :) Sex är absolut inte lika öppet som här i Sverige. Mina kompisar emellan i skolan diskuterades det ganska mycket ändå, men föräldrar och barn emellan är det inget man diskuterar. Vissa ungdomar väljer såklart att vänta till de gifter sig, och det är rätt vanligt ändå. Folk höjer inte ögonbrynet om någon säger att de vill vänta till de gifter sig. Mestadels är det för religiösa orsaker de väljer att vänta. Men det är inget man liksom pratar jätteöppet om.

Hur var din värdfamilj? Var dom typ kristna?
Min värdfamilj ansåg sig vara protestanter, men gick inte i kyrkan. De gick en gång om året, då på julafton, men förra året hann vi inte gå. Jag tyckte min värdfamilj var superbra, vi bråkade ingenting, vi kom överens, de var väldigt öppna och lätta att umgås med och jag kände mig verkligen hemma. Visst fanns det dagar jag var jätteirriterad på Cindy eller C, men det hör ju till, precis som med din vanliga familj. Jag hade egen hemnyckel i USA och när jag skulle lämna tillbaka den sade Cindy "Sweetie, that is your key, to your home, it will always be open for you and you are always welcome here. Because it is your home."

Blandar du in engelska ord i svenskan. Om du inte kommer på ett svensk ord säger du det engelska då?
Haha, ja det gör jag.

Vad saknar du mest från USA? Är det något du uppskattar mer med USA nu än när du var där och är det något du uppskattar mer med sverige nu när du kommit hem än innan? :D
Förutom C så är det väl klimatet i Phoenix, mina underbara vänner och hur trevliga och sociala Amerikaner oftast är. Här i Sverige har folk i butiker och liknande en tendens att vara otrevliga. Jag uppskattar cykelvägar här i Sverige! Sen jag kom hem har jag cyklat överallt. Och jag tycker bättre om möjlighterna att ta sig fram på här (cykel, buss, tåg).

Hade folk på sig fula/konstiga kläder i USA? Vad tyckte de om din "svenska" klädstil?
De tyckte ofta att jag var uppklädd, även om jag kunde ha liksom en tunika och leggins på mig. Amerikarna använder väldigt utsvängda jeans och storta t-shirts i skolan. Och så har de ryggsäckar. Det är en sak jag har väldigt svårt för! Jag går inte runt med en rycksäck i skolan. De tyckte också jag hade väldigt skinny jeans. Haha! Så ja, jag tyckte inte att amerikanrna klädde sig så snyggt. :)

Älskar din blogg och håller tummarna för dig och C :) Jag undrar hur snabbt fick du vänner? Hamnade du i bråk någon gång med dina kompisar eller andra?
Tack!! Jag fick vänner rätt fort, första dagen hade jag fått nåra tjejkompisars telefonnummer och så, vilket var kul! Jag hade vänner i varje klass efter två tre dagar, och jag varierade vilka jag åt lunch med. Det var dock inte förrän vid julen jag blev riktigt tight med Zee och hela det gänget och vi började umgås rätt intensivt. Det tar ett tag innan man vet vilka man kan lita på och vilka man vill umgås med. Jag bråkade aldrig med någon i USA, visst blev jag och Zee lite irriterade på varandra som man blir, men det gick ju över. Jag och C hade även några små fights och blev irriterade på varandra, men det hör ju till :)

Vad gjorde du och C om ni skulle gå ut på en "dejt."
När jag och C gick på dejt gick vi oftast ut och åt (Black Angus Steakhouse eller The Blue Agave Mexican Cantina var våra favoriter, ta er dit om ni hittar en!) eller så gick vi på bio eller något liknande. Vi åkte ofta till ett berg i närheten av huset och kollade på stjärnorna (cheesy, men så mysigt!) på flaket i hans truck.

Var det värt att åka som utbytestudent till USA, eller ångrar du det inte lite när du var tvungen att lämna USA, för det känndes så jobbigt att skiljas från alla där?
Det var verkligen värt att åka. Jag trodde aldrig det skulle vara så jobbigt att åka därifrån som det var, men när jag tänker tillbaka så har jag så många helt fantastiska minnen och jag fick uppleva så mycket. Jag har vänner för livet och jag hade aldrig träffat C om jag inte åkt. Så nej, det är inget jag ångrar alls :)

Hur bra var du på engelska innan du åkte? Förbättrades du mycket när du var där?
Jag hade MVG i slutbetyg i engelska A när jag åkte, så jag var helt okej. Dock blev min engelska mycket mycket bättre under tiden jag var där. Jag lärde mig att uttrycka  mig själv på ett helt annat sätt, i både skrift och tal.

Var du helt ensam första dagen i din skola, hur hittade du till alla lektioner och så?
Nej, jag hade C som var med mig första dagen och gick med mig till lektionerna (vi dejtade inte under den tiden, haha!) Jag hade fått en karta av min studievägledare första dagen och hon hade ringat in alla klassrum jag skulle till, så det var bara att följa kartan. Dock fick jag fråga en lärare om ett klassrum som jag inte hittade, men jag kom aldrig försent! :)

Var det lätt att få bra betyg? Var skolan svår?
Det enda ämnet jag hade problem med i början var biologin (och min engelskalärare, ni som läst sen början). Skolan är väldigt enformig, och proven är uppdelase i "multiple choice" och "matching." Alltså får du olika svarsalternativ som du ska välja rätt osv. Hänger du med på lektionerna så kommer du göra bra ifrån dig på proven också, vilket resulterar i bra betyg. Jag gick ut skolan med A i alla ämnen, tex. Betygssystemet är rätt konstigt, det baseras på procent och bokstavsbetyg. Sedan i slutet av varje termin har du "finals" som betyder att du har prov på allting du gjort under terminen.

[edit!] fler frågor :)

Du säger att du fick A i alla ämnen, kan du inte berätta lite om vilka ämnen det var och hur du fick bra betyg i dem? T ex idrott verkar svårt att få bra betyg i eftersom att alla där är så sjukt sportintresserade efter vad jag har hört!
Jag fick A i alla ämnen genom att hänga med på lektionerna och göra bra ifrån mig på proven, det är det enda betygen baseras på... prov och läxor. Tråkigt, men sant. Jag läste: amerikansk historia, tv production, skrev för skoltidningen, biologi, och engelska. Och så läste jag spanska en termin, men hoppade av. Idrotten på NCHS var inte svår att få ett A i. Det är mer delta på lektionen, gör det dom säger, osv.. Jag tog dock inte idrott då det var endast "freshmen" som hade det på NCHS. (:

Hur funkar betygen?
Du blir tilldelad en uppgift, och sen är den due kanske dagen efter eller så. Då när du lämnar in den, om du gjort den rätt, får du 100%. Om du har några fel kanske du får 80% på uppgiften. Ditt betyg i klassen baseras då på alla uppgifter och läxor du gör.

Har du mellan:
90-100% = A. (har du över 100% som du kan få när ni har "extra credit" har du ett A+)
80-89% = B.
70-79% = C.

60-69% = D. (du har godkänt, men knappt)
0-59% = F (IG)

Så du kan liksom ha 94% i klassen en dag, sen misslyckas du på ett prov, säg att du bara får 55% rätt på provet, då sjunker ditt betyg kanske till ett B eller lägre. Ja, ni får räkna ut det där med procent och så, math ain't my thing. Så betygen kan variera från vecka till vecka.

Kommentarer
Postat av: moi

Du säger att du fick A i alla ämnen, kan du inte berätta lite om vilka ämnen det var och hur du fick bra betyg i dem? T ex idrott verkar svårt att få bra betyg i eftersom att alla där är så sjukt sportintresserade efter vad jag har hört!

2009-07-17 @ 21:00:56
Postat av: Fanny

älskar din blogg Emilia tack för att du fortsatte skriva även nu när du kommit hem :D vissa bara slutar direkt efter...

btw a little question: tror du att man är för ung om man åker efter 9an? jag menar sen när man kommer till high school och Juniorerna typ "ser ner" på alla som är s.k "fresh men"? Jag har dessutom fått för mig att det händer mer om man är en junior än en fresh man :/ vet du nått om det?

2009-07-21 @ 10:47:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback