Arizona; The Grand Canyon State



Har dom alltid varmt?
Nej. På vintern blir det kyligare. I vissa delar av Arizona snöar det.

Vilken stad bodde du i?
Phoenix.

Är Arizona som det framställs, med Cowboys och Rodeos?
Nej, inte riktigt så att de springer runt Cowboys på gatorna men till viss del stämmer det väl. Den gamla kulturen lever kvar i "the outskirts of town." I utkanterna av städerna finns rodeos med tjurridning och folk är uppklädda med hattar och cowboys boots och det spelas mysig countrymusik. Min "värdbror" Joe (Christophers bästa kompis som blev som en bror till mig) och hans kompis Spencer fick något fnatt i mitten av mitt utbytesår och gick runt med cowboyhattar var vi än gick. Det var lite roligt!

Vad är de största skillnaderna mellan den amerikanska skolan och den svenska?
Det finns många stora skillnader. Du är väldigt bestulen på friheten du är van med i den svenska skolan. Du får inte lämna klassrummet utan ett "pass" skrivet av din lärare tex. Den bästa skillnaden är helt klart "the school spirit." Hur stolt man är över sin skola när man står på läktaren på fotbollsmatchen, hur folk engagerar sig i skolan och utklädningsdagarna under "spiritweeks" som är helt otroligt roliga! Till skillnad från i Sverige är du väldigt stolt över skolan du går på, och det finns väldigt många aktiviteter genom skolan där många gemenskaper knyts. Sporter, klubbar osv..

Finns det äckliga djur? Gifta ormar osv?
Ja! Skorpioner, skallerormar, spindlar (bla. svarta änkor!) och tarantellor.

Är det kriminellt? Finns det massa gäng osv?
Jag vet att i PHX förekommer mycket kriminalitet gäng emellan. Oftast är det hispanic gäng, då det finns mycket illegal invandring till Arizona. Femton minuter från där jag bodde på "bell road," som är en gata med väldigt dåligt rykte, var det tex. en "drive by shooting" då en sexton samt sjutton-årig kille blev nedskjutna mitt på dagen. Det rörde sig om gängbråk. Speciellt "downtown" vet jag att PHX inte alls var säkert. Det här berättade jag självklart inte för min mamma när jag var på plats.

Ur din synvinkel, är tjejerna i USA lika dem i Sverige utseendemässigt?
Nej, inte direkt. Vi i Sverige klär oss mycket mycket bättre! På NCHS var tjejerna generellt mycket mer sminkade än svenska tjejer. Väldigt mycket foundation, mascara och håret var alltid perfekt. Nästan alla tjejer har lösnaglar. Så amerikanska tjejer, skulle jag säga är mycket mer sminkade och inte alls så välklädda.

Springer verkligen folk runt med vapen som du skrev? Låter skumt!
Skumt är det allt. Jo, de gör de. Jag ogillar starkt Arizonas vapenlagar men det finns inte så mycket att göra åt saken. Är du över 18 kan du gå in på Walmart(!) och gå ut med en hagelbössa om du inte har något i ditt straffregister. Lika så är det väldigt lätt att få tag i en pistol (då måste du dock vara 21). Så länge du inte är dömd för brott och inte är diagnostiserad med en psykisk sjukdom får du bära vapen. Jag var tex. i mataffären en dag och såg en man gå runt med en pistol hängade från skärpet. Min vädfamilj ägde vapen, precis som många andra familjer jag kände. Sjukt, men sant.

Hur är människorna generellt?
Det intrycket jag fick av de flesta var att de är väldigt avslappnade och väldigt vänliga. Tar dagen som den kommer och stressar inte allt för mycket.

Finns det söta killar?
Nja. De flesta amerikanska killarna ser så himla annorlunda ut från svenska killar. Speciellt med sättet de klär sig på. Men who am I to talk som är tillsammans med en väldig Amerikan. Men det fanns många latinos om man nu gillar sådana. Och självklart fanns det söta killar lite här och där. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback