The Government Shutdown

Hej! Har läst din och några andra "svenskar i usa:s" bloggar ett tag nu. Jag tycker det är intressant att läsa om skillnaderna mellan Sverige och Usa. Nu på sista tiden har jag funderar lite på krisen i USA när många statsanställda permitteras från jobbet för att republikaner och demokrater inte kommer överens. Tänkte bara höra hur du upplever detta på plats, t.ex. hur märks det konkret och vad tycker "vanliga" amerikaner?

Jag har upplevt att det är en mycket större grej i resten av världen än vad det är här. Jag vet att det låter galet, men många har liksom inte en aning om vad det är som händer just nu. Påverkar det inte dem direkt så spelar det ingen roll, känns det som. Så agerar så klart inte alla. Jag har också upplevt att många tycker det är otroligt pinsamt, och folk är arga. Dem är arga för att politiker får lön medan min tjejkompis på gymmet måste jobba utan att få betalt. Hon är barnläkare och måste gå till jobbet varje dag, men hon får inte lön. Hennes man måste nu alltså täcka alla deras konstnader. 
 
USA talar alltid om hur enade de är, och det är dem mot världen. Men det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Demokraterna och republikanerna kommer ju inte ens överens! De kan inte kompromissa, Obama måste ha sjukförsäkring och Republikanerna vill absolut inte ha det. Hur man står agående den punkten är så klart personligt, men besluten som fattas från båda sidorna har inte befolkningen i åtanke. Bara politik. Bara budget. Det känns som att det är ett gäng clowner som fattar beslut utan att tänka på hur det påverkar oss som faktiskt bor här. Det känns också som att "vanliga" befolkningen smutskastar "de andra." Demokrater skyller så klart på republikaner, och republikaner skyller på demokrater.
 
Jag är inte hemskt insatt i detta, men jag vet att många lider så otroligt av denna nedstängning. Folk som behöver köpa mat till sina barn, folk som har utgifter som skall täckas, men inga pengar som kommer in... och det är ju inte så att de inte är villiga att jobba. Hur som helst. Nedan är en lite rolig video om sjukförsäkring. De visar såklart inte människorna som faktiskt vet skillnaden, men det är lite roligt med tanke på situationen som är.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för ditt svar!:)Ja märkligt att det verkar vara större utanför Usa än i Usa. Det är klart att världen runt omkring också påverkas men man kan ju tycka att det borde påverka mest i Usa och att man därför borde vara intresserad av vad som händer....

2013-10-14 @ 14:02:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback