Tack för i år, julen.

Jag vet inte om jag gör rätt med att publicera det här inlägget. Jag gnäller över skitsnack och drama medan jag själv berättar för er vad som händer (contradiction much?), men jag vill att ni skall se den absolut största kulturskillnaden jag lever med här borta. Det är så otroligt jobbigt att omges av människor som förtrycker och diskriminerar, men jag måste handskas med det. För de är ju min ingifta familj.
 
Efter tre ändrade planer så bestämdes det till slut igår att vi skulle fira jul med en av min svärmors vänninor, hemma hos henne. Hon har hästar och är väldigt cowgirl - blond, rosa boots, glittriga skärp. Ja, ni förstår. Det första jag ser när jag kliver in i huset är hon och min svärmors man, de står och beundrar ett gevär. Kramar om svärmors man som har en pistol på höften (vem skall han skjuta, jultomten?!)... 
 
Efter allt jävla kramande man skall göra här borta så sätter vi oss och äter. Helt plötsligt börjar de prata om Duck Dynasty-dramat. Jag vet inte om ni hört om det i Sverige men en av snubbarna har tydligen uttalat sig om homosexulla och annat. Jag struntat fullkomligt i vad hans åsikt är, man kan inte förvänta sig att hela världen tycker lika - MEN, man skall förvänta sig att man måste hantera konsekvenserna när man är en offentlig person, jobbar för ett offentligt företag, och säger ganska vågade saker. 
 
CJ klappar mig försiktigt på benet under bordet och jag känner att jag riktigt kokar. Jag är så fruktansvärt less, så fort jag försöker ha en skaplig konversation med min svärmor eller hennes man så säger de alltid "det är vår gudgivna rätt få säga vad vi vill utan konsekvenser!" Så jag säger till min svärmor, som är lite överviktig, "om någon säger till dig på jobbet att du är en fet jävla kossa, vill du inte att det uppmärksammas? Det är ju diskriminering!" Skulle kanske inte sagt det, men vadfan. Point proven liksom.
 
Men det är alltid så här. Jag är en jävla alien för jag tycker att homosexulla skall få gifta sig, jag tycker att det är okej om man är ateist eller om man är kristen, det spelar mig ingen roll. Men inte fan går jag och säger att alla som tror på gud är galna. Jag trycker inte min tro i ansiktet på någon! Vi (jag och min man) är praktiskt taget utfrysta från kusiner och syskon för att vi inte är troende och tror på herren i himlen, liksom. Hur sjukt är det inte?! Hur kan vi inte käka middag tillsammans? Är vi så olika för vi väljer att tro på olika skapelseteorier?! I've got news for you: det går att ha en trevlig middag ändå. Men det bästa under kvällen? Svärmor är osams(!) med sin bästa vän, och svärmors mamma slänger ur sig "hon är en häxa för att hon är jude!!!" Jag började nästan skratta. Men i hennes värld är det absolut det mest logiska.
 
Och det här med vapen. Vi har vapen hemma, men inte fan slänger CJ upp pistolen på höften när vi skall på julmiddag... jag orkar inte! CJ och jag har valt att inte involvera oss i familjen längre, för att det är bara massa drama och skvaller vid varenda middag. Det är liksom lag i familjen, och det är väldigt uppenbart. Jag och CJ har kommit till slutsatsen att dessa vuxna människor får fortsätta, vi kommer vid jul och påsk och säger hej, inte mer än så. Vi orkar inte med all denna negativitet. Jag frågar honom ofta hur han kan ha sådan öppen syn på livet/samhället/rättigheter när han kommer från en så pass insnöad familj? Jag är bara lyckligt lottad att jag träffat en karl som är så pass öppensinnad och varm som CJ är. Visst ser vi olika på några saker (vapenlagar bland annat), men hade han haft samma åsikter som resten av sin familj hade det inte riktigt gått vägen...
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elin

Tycker ni gör helt rätt!

Postat av: L

Jag känner igen det där lite. Mest religionen. Jag bor i Georgia och min man som till och med har gått i kyrkskola i många år är ateist (whew) men släkten är väldigt kristen. Skänker större delen av sina pengar till kyrkan i testamenten till och med. Sysslar med bibelstudier. Jag har väldigt svårt att hålla tyst så det kan bli lite diskussioner ibland, men jag är glad att vi "får" vara ateister. Och håller vi oss bara borta från vissa samtalsämnen så går det faktiskt väldigt bra. Som tur är. Men vissa kulturkrockar kommer ta år att komma över tror jag. Om man gör det alls!

2013-12-26 @ 21:40:08
Postat av: Jennifer

Min pojkväns föräldrar är missionärer och han vart homeschooled så det är helt otroligt att vi ändå har många lika åsikter. Jag förstår inte varför man måste rättfärdiga saker med religion. I Sverige är religion mycket mer privat. Jag förstår bara inte hur man kan tro på gud och jesus men samtidigt inte tro på människor. Det är inte logiskt. :/

2013-12-26 @ 22:53:58
Postat av: Stephanie

Herregud! Du gjorde helt rätt och jag hade förmodligen blivit så förbannad att jag hade börjat argumentera eller åkt hem. Och speciellt när det kommer till pistoler, hade jag sett att de har de på bältet hade jag vägrat att vara i samma rum eftersom jag är så emot vapen. Ni är starka och det är svårt att ta avstånd från familjen men ni gör helt rätt!!

2013-12-27 @ 02:16:53
URL: http://Stephaniea.se
Postat av: Ninja Ister aka Mamma

Min Lilla Bästaste Dotter,

tolerans är en egenskap som är svår att förvärva, ännu svårare att behålla - man måste hela tiden ifrågasätta sig själv och sina värderingar.

Du gör det bra. Låt inte intoleransen förgifta ditt sinne, låt inte släkten föra in snävhet i dina tankebanor.

Toleransen ger dig möjligheter att utvecklas, att hitta nya vägar i Livet - bli vidsynt istället för trångsynt.

2013-12-27 @ 06:51:57
URL: http://isterister.wordpress.com/
Postat av: Linnea

När jag läser det här inlägget så bara kokar det i kroppen!
Jag pluggar på ett universitet i Missouri där jag dagligen får försöka att inte skrika och bli galen på alla kränkande och homofobiska uttalanden de mest kristna jenkarna kan kläcka ur sig. Att få höra att homosexuella är sjuka eller djävulens påfund är vardagsmat. Jag vet liksom inte om jag ska skratta eller gråta ibland..
Som tur är finns det även många underbara och mer öppensinnad jenkare (så som din man)!

2013-12-28 @ 15:27:46
Postat av: mimmi

Var utbytesstudent i Arizona året efter dig och minns att jag läste din blogg innan jag åkte och hoppades på att få slippa till AZ, och det gjorde jag ;) Har följt dig länge men aldrig kommenterat, men nu kan jag inte låta bli. Känner igen mig så otroligt mycket och har också alltid undrat om jag skall skratta eller gråta när dessa ämnen kommer på tal. Har alltid undrat när de vuxna i detta land skall växa upp, sluta snacka skit och sluta tycka illa om människor de inte känner, bara på basen av religion. Stod alltid upp för min åsikt, många må tycka jag var galen men så tyckte ju även jag om dem. Vet inte vad jag vill få fram med detta, kanske bara ge dig vetskapen om att du inte är ensam. Ha de gott och håll fast vid din åsikt! :)

2013-12-28 @ 16:55:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback