Chocolate Chip Cookies

Jag undrar om du kan ange det svenska receptet för dem cookies du gör. Har sett att du ofta gör dem och de ser rätt så saftiga ut. Innehåller dem mkt fett dsv är dem nyttiga eller mycket onyttiga.?
 
Vad du anser är onyttigt vet jag inte. Dessa kakor innehåller fett kombinerat med socker, så ja, onyttiga kallar jag dem. Jag har bakat dessa kakor till CJ:s jobbmöten och lite annat, de har alltid varit en succe. Här har ni originalreceptet på engelska med amerikanska mått (jag utersluter nötterna), och här har ni ett översatt recept:
 
ca 48 kakor:
226 gram smör
2,3 dl socker
2,3 dl farinsocker
2 ägg
2 tsk vanilla extract (vanilj-extrakt? flytande vanilj iaf.)
7 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
2 tsk hett vatten
1/2 tsk salt
4,5 dl hackad choklad el. chocolate chips
 
1. Sätt på ugnen, 175 C.
2. Blanda smör, socker och farinsocker till det är mjukt (smöret ska inte vara smält, utan blanda det till slät mix ungefär).
3.Tillsätt äggen, en åt gången, och rör noga emellanåt. 
4. Rör in vaniljen.
5. Lös upp bikarbonaten i det heta vattnet. 
6. Rör i bikarbonaten och tillsätt saltet.
7. Rör i mjölet och tillsätt sedan chokladen. 
8. Skopa upp ungefär en matsked per kaka på en plåt, platta till, och grädda i ugnen i ca 10 minuter eller till kanterna blivit bruna.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback