Crossfit

Så här ser mitt gym ut. Det är inte speciellt stort, och det är simpelt. Det ni ser är det som finns, ungefär. Det bästa? Det finns inga speglar någon stans. Folk är inte upptagna med att stå och spegla sig; de är upptagna med att komma igenom WOD:en. På bilden ovan värmer de upp inför clean and jerks.
 
Idag körde jag ett morgonpass, det brukar jag inte göra. Det var Clean & Jerk Cindy ladder i tio min. Det såg inte brutalt ut på tavlan, men det var det allt när vi började. Imorgon har jag en kort snabb springrunda på schemat! Imorgon är det exakt en vecka kvar till halvmaran. Efter den är över kommer jag börja gå på crossfit fler gånger i veckan, just nu går jag bara tre gånger eftersom jag även måste få in löpturer under veckan.
 
Nu ska jag slappa på soffan ett tag, sedan tackla matteläxan.

Kommentarer
Postat av: Michelle

Vad är egentligen crossfit? Har läst om det här och hos linneaiusa, men aldrig riktigt fattat vad det innebär?

Svar: CrossFit describes its strength and conditioning program as “constantly varied, high intensity, functional movement,"[4] with the stated goal of improving fitness (and therefore general physical preparedness), which it defines as "work capacity across broad time and modal domains."[5] Workouts are typically short—20 minutes or less—and intense, demanding all-out physical exertion. They combine movements such as sprinting, rowing, jumping rope, climbing rope, flipping tires, weightlifting, carrying heavy objects, and many bodyweight exercises; equipment used includes barbells, dumbbells, gymnastics rings, pull-up bars, kettlebells, medicine balls, and boxes for box jumps.[6][7][8] These elements are mixed in numerous combinations to form prescribed "Workouts of the Day" or "WODs". Hour-long classes at affiliated gyms, or "boxes," typically include a warm-up, a skill development segment, the high-intensity WOD, and a period of individual or group stretching. Performance on each WOD is often scored and/or ranked to encourage competition and to track individual progress. Some affiliates offer additional classes, such as Olympic weightlifting, which are not centered around a WOD.[9]
Så där skriver wikipedia. Men det är korta träningspass, som är väldigt intensiva; oftast är det att du skall göra klart så fort som möjligt, eller så många rounds som möjligt under en viss tid. När du kommer till gymmet så står "WOD:en (träningspasset för dagen) på tavlan, så alla gör samma pass.
emilia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback