Amerikanskt körkort

Idag körde jag upp och tog amerikanskt körkort. Man bokar inte tid, utan går till trafikverket och gör det när man vill. Man måste dock komma dit innan klockan 15.00 för uppkörningar. 14.56 ramlade jag in genom dörren efter att ha speedat från att skjutsat Cindy till flygplatsen. 
 
Kan inte du skriva ett inlägg om hur man man tar körkort i USA när du har tagit det? Och om det finns några skillander mot det svenska körkorts systemt? Vad var svårast att skaffa; det amerikanska körkortet eller det svenska körkortet? Varför var det svårast? Det skulle vara kul och veta hur det går till:)

Oh wow, skillnader. Det amerikanska körkortet var lekande lätt jämfört med det svenska. Teoriprovet här var väldigt lätt - läser du boken en gång klarar du det. Uppkörningen var simpel: jag började med en
three point turn (klicka för random video, inte jag) mellan koner. Sedan körde vi iväg. En vänstersväng, en till vänstersväng, fyravägsstopp, högersväng, högersväng vid lyse, stoppskylt, högersväng tillbaka till trafikverket, parkera - done! Tog totalt ca sju minuter. Det svenska körkortet är garanteat svårare då de testar dig på alla moment - motorväg, stadskörning, högerregeln, osv... här vill de mest bara se att du kan hantera bilen verkar det som. Dessutom kostade mitt amerikanska körkort mig endast 17 dollar. Helt okej för mig.

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej Emilia,

Jag skrev till dig i vintras då jag höll på att ansöka till college och nu åker jag om en vecka...! Funderade lite på social security number, har du ett sådant? Minns sedan min au-pairtid att det frågades efter det i tid och otid men kollade aldrig upp det då. Jag tänkte på nu när du tagit amerikanskt körkort - står det inte med på det? Hur fixar man ett sådant isåfall?

Ha en skön sommar :-)

/Malin

Svar: Åh, vad spännande! Nope, jag har inte ett SS-nummer, jag vet att vissa stater vill att man ansöker om ett temporärt, om man stannar i några månader. I AZ är det dock så att om du bor här längre än sju månader, oavsett din nationalitet eller visa-satus, så måste du ta amerikanskt körkort. Du behöver inte ha ett SS-nummer för att göra det. Numret så ändå inte på kortet, oavsett om du har det, då det är en säkerhetsrisk för indentitesbrott. Lycka till i USA!
emilia

Postat av: Nadja

GRATTIS! Även om det nu var lätt :) Jag har varken svenskt eller amerikanskt körkort och har lite ångest för det där med uppkörning..

Svar: Det kommer gå så bra så! Det är bara att andas och låstas att det är mannen din som sitter bredvid som vanligt! Lycka till! :)
emilia

2012-07-13 @ 11:39:32
URL: http://www.alohanadi.com
Postat av: Anonym

Jag förstår inte hur 16-åringar i USA har körkort? Är det ett riktigt körkort som här i Sverige, vad får dem göra och inte göra?. Har de strikta regler eller är det precis som ett körkort här i Sverige. Tack för svar.

Svar: Japp, det är ett riktigt körkort. Jag antar att de får köra tidigare här eftersom man är så himla beroende av en bil och körkort överallt i USA nästan. Nästan alla i high school jobbar och då kan det vara bra att ha körkort. Reglerna i Sverige är mycket striktare, likaså hela körkortsprocessen. Många här bör inte ha körkort, då de är för unga och omogna, men de har det ändå. Men har du körkort i Sverige och tar körkort i USA är det inga problem att klara både teoriprovet och uppkörningen.
emilia

2012-07-13 @ 16:22:03
Postat av: Johanna

Grattis grattis! :) Det ar ju inte sa konstigt att ALLA har har korkort iochmed att det ar sapass latt att ta det, aven fast de knappt kan kora nat vidare. Nar jag korde upp, korde jag bara runt ett block... hoger, hoger, hoger och hoger... parkera. Vet inte varfor jag var sa nervos for...haha. Dock fick jag betala $70 for det har uppe i CT... menmen.

Svar: Eller hur! Speciellt 16-åringar, helt galet! Hade du svenskt körkort innan? Det är ju som ett skämt jämfört med den svenska uppkörningen. Men vad dyrt det var i CT! Konstigt att det varierar så från stat till stat.
emilia

2012-07-13 @ 20:30:17
URL: http://loppansworld.blogg.se
Postat av: Madeleine

Grattis!!
Åhh precis det inlägget som jag behöver just nu!! Sitter och pluggar en manual för köra upp i Alabama av alla delstater :/
Verkar vara lätt, men lite nervös blir jag nog ändå. Ok det är inte aktuellt än på ett tag, men det är lika bra att börja kika lite i manualen.

Vet du om man måste ha #ssn för att ta körkort eller räcker det med uppehållstillstånd? Kanske varierar det också från state till state?

Svar: Det varierar nog från state till state, men jag har INTE ett ssn och det gick utan problem för mig :) AZ har en lag att alla som bor här i mer än 7 månader, oavsett nationalitet eller citizenships, måste ta körkort... så det var därför. Kolla Alabamas trafikverk för regler :)
emilia

2012-07-18 @ 13:57:18
URL: http://minamerikanskaresa.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback