Questions - part one

Hej! Jag har funderat lite på att kanske plugga i USA efter jag tagit studenten. Hur gjorde du när du sökte och valde skola? Var du tvungen att göra något form av test eller ta något certifikat? Räknades dina svenska betyg? Jag vore jättetacksam om du kunde skriva lite hur det gick till :)

Eftersom jag redan hade bra koll på Phoenix så visste jag ungefär vilka skolor jag skulle tänkas kunna gå på. Jag bestämde mig till slut för en skola, och så gick jag in på deras hemsida för att se vad som krävdes för att söka in som internationell student. Jag behövde göra TOEFL-testet (minimum score tror jag var 500 på paper-based test), och det var allt. Mina svenska betyg ville dem ha översatta till engelska, men det var ingen poäng eller så för att komma in. Jag vet att visa skolor kräver att du gör SAT, vilket är det amerikanska motsatsen till svenska högskoleprovet.

 

Vad har du för planer nu år 2012?

Jag har inte så många planer för i år förutom att plugga och så. Jag skulle gärna vilja ta mig till Connecticut för att hälsa på en av mina vänner, sedan har det talats väldigt snabbt om en resa till NYC i höst. I april kommer dock min vän Viktoria hit, och sedan kommer min andra vän Malin i slutet av maj!

 

Nyårslöften och mål?

Jag har inga nyårslöften. Ett mål är att kunna göra en riktigt pull-up, haha. Sedan vill jag såklart bli fysisk starkare! Jag ska dessutom försöka läsa mer i år. Förra året så läste jag knappt någonting alls. Jag älskar att läsa så det hoppas jag att jag hittar tillbaka till.

 

Och har du någon dröm-resemål?:D

Jag skulle jättegärna vilja åka på Safari i Afrika. Sedan skulle jag vilja se lite av Asien också.

 

Hej jag undrar (om detta inte är för personligt) hur du betalar ditt studielån med tanke på att du inte har något jobb eller så i USA?

Man behöver inte börja med avbetalningen förrän man är klar med sin utbildning. Det skulle ju underlätta om jag hade ett jobb, men eftersom jag inte har uppehållstillstånd på det viset så får jag ju inte heller arbeta, förutom på skolan jag går på.

 

Hur ser du på framtiden? Är du villig att ge upp ett liv i Sverige för att leva med CJ?

Jag har inte direkt planerat någonting, utan jag tar det som det kommer. Just nu trivs jag här och nu, och det gör CJ också. Vi har kontrakt på lägenheten till oktober, så får vi se vad vi gör efter det. Jag ser inte heller på vårt förhållande som att jag ”ger upp” ett liv i Sverige. Sverige finns kvar och jag och CJ kanske flyttar dit i framtiden? Men ja, som det är nu så skulle jag kunna tänka mig att stanna här. Jag vill liksom inte planera allting, då minsta detalj kan ändra allting. Just nu trivs vi som det är och nästa steg är att se vad vi vill göra när lägenhetskontraktet går är slut.

 

Är det stor skillnad på att köra i bil Sverige och USA? Mycket andra vägskyltar etc. För i tex England, visst man kör på fel sida, men det finns konstiga sick-sack streck typ (?) Så hur är det i USA? :D

Det är inte så mycket skillnad. Det är lätt att köra här då samhället är byggt för att ta sig fram med en bil. Det enda skillnaden är att det är mycket bredare och större vägar, och större bilar lika så. Det är fler filer och i Phoenix har de stora gatorna kring sex filer vid korsningarna. Det finns definitivt fler korsningar, och inga rondeller alls nästan i AZ. Skyltarna är väldigt informativa, det står ”no right on red” ”no u-turn” ”no parking” osv… inte som i Sverige då man måste veta vad de betyder då det inte står någonting! Haha.

 

Jag undrar hur det är med att ringa och sms:a till USA eller tvärtom. Är det dyrt? Måste man köpa ett sådant telefonkort om man ska ringa dit eller sms:a, hur funkar det?

Det beror lite på vilken operatör du har. Med mitt amerikanska abonnemang kan jag inte ringa eller sms:a till Sverige, då det är hutlöst dyrt. Dock så finns det operatörer som tillåter det. Jag köper ett pre-paid telefonkort om jag ska ringa hem till Sverige. I USA betalar man även för inkommande samtal, så ringer man från Sverige till någon i USA så måste man tänka på det. Man kan köpa telefonkort i Sverige också. Man ringer ett nummer och sedan slår man in en kod. Efter det får man ett antal minuter som man kan ringa för.

 

Hur fungerar posten där I USA? Om man ska skicka ett brev eller paket, hur fungerar det?

Som i Sverige. Du går till posten och säger att du vill ha det frankerat till vilket land eller ställe du nu än vill skicka till (paket). Annars kan du köpa frimärken i affären och posta i en brevlåda bara.

 

Om man vill komma igång med träningen lite enkelt, kan du ge lite tips på vad man ska börja med :)? Jag vill verkligen komma igång med träningen, har varit lat nu den senaste tiden och nu vill jag komma igång med den igen. Så tips skulle inte sitta fel.

Jag tycker det här är en sådan svår fråga, mest för att den är så individuell. Jag tror att man måste fatta beslutet att man vill börja träna, att man vill göra en förändring. Annars tror jag att man tappar suget på en gång. De dagar jag känner att jag absolut inte vill träna, då gör jag inte det. Det ska vara kul att göra det. Det ska inte bli en plåga. Men du kanske kan börja med att försöka få med en kompis? Prova någonting nytt, ett pass eller så, för att komma igång lite lätt?

 

Vad tycker du om att USA har tidsskillnader? Bra? Dåligt?

Det gör mig inte så mycket i vardagen, förutom när jag vill prata med någon i Sverige såklart. Det är ju tråkigt att behöva tänka på vilken tid det är hemma när man vill ringa hem och prata med sina vänner.

 

Har du American Social security number?

Nej.

 

Hej, jag undrar lite hur det fungerar med kontakten till Sverige. Ringer du hem ofta? Facebook, Skype? Hur håller du kontakten med svenska vänner och familj?

Jag håller kontakten med mina vänner och min familj genom Facebook och Skype. Jag ringer till pappa kanske en gång i veckan, eller varannan vecka, och jag pratar med mamma kanske en gång i veckan. Vi har inga bestämda tider utan ser jag att hon är inne på Facebook så brukar vi chatta. Likaså med mina vänner. De vänner som jobbar mycket och så brukar jag bestämma skype-dejt med, då det är det enda sättet för oss att få ihop tiderna. Vissa veckor blir det ju mer än andra också.

 

Är skolan som du hade tänkt dig?

Jadå, det är den. Studietakten var som jag hade väntat och sedan hade ju CJ berättat mycket om skolan i sig, så det var ungefär som jag tänkt mig.

 

Vad vill du jobba som?

Ah – jag vet inte! Antingen med någonting inom psykologi/beteendevetenskap, eller med juridik inom internationella syften.

 

Vad har du som mål under 2012 inom skolan?

Straight A’s! Jag gick ut förra terminen med A:n i alla ämnen, så det skulle vara kul att göra det igen.

 

Ska du resa någonstans i USA i år?

Förhoppningsvis till Connecticut, och kanske till NYC.

 

Hur mycket kostar en p.t i året? Har han hjälpt dig mycket och iså fall med vad? funderar på att skaffa en...

Det kostar ca 840 kronor i månaden, så på ett år blir det ganska mycket pengar… ih! Min underbara mamma betala dock för min tränare, och det är jag oerhört tacksam för! Det är otroligt skönt att träna med honom, då han pushar mig att göra saker jag trodde jag inte kunde göra. Vissa gånger vill jag bara gråta för det är så jobbigt. Han har även lärt mig en hel del tips och tricks med maskinerna som jag inte tänkt på, samt jobbat med de muskelgrupper som jag måste stärka. Jag har blivit mycket starkare sedan jag började träna med honom, och jag har mer förtroende på min kropp. Jag litar på att jag orkar lyfta tungt, för jag vet att jag kan om jag ger mig fan på det!

 

Skriver du träningsdagbok?

Nej, det gör jag inte. Jag är rädd att jag ska bli för ”besatt” av träningen på det viset. Svårt att förklara – men ungefär som att jag ser på papper att jag ”bara” tränat tre gånger i veckan, och måste träna mer. Jag tränar hellre då jag vill och mår bra av det, så det inte blir så mycket ett tvång. Men att föra träningsdagbok är definitivt hjälpsamt för många. Allra helst om man tränar inför ett stort mål eller bara för att hålla koll på sin träning!

 

Hur känns det att prata engelska hela dagarna? Är det som att prata svenska eller känner du dig ibland "begränsad" som man kan göra ibland när man talar ett annat språk? :)

Jag älskar det! Ibland kan jag känna mig begränsad, om jag pratar med någon om något jättespecifikt, så som politik. Jag kan ju inte riktigt alla fackliga termer, så då kan jag känna att jag inte riktigt kan uttrycka mig fullt ut. Annars så känns det som att prata svenska. Det kommer så naturligt nu. Det är helt fantastiskt, när man tänker efter, att vi som svenskar faktiskt behärskar ett annat språk flytande!

 

När flyger du nästa gång tillbaka till Sverige? På vilka hemsidor hittar du dina flygbiljetter? Jag skulle vilja åka till USA men då det är så dyrt... Några tips?

Jag vet faktiskt inte. Kanske till sommaren. Det beror på om jag har råd eller inte. Jag köper oftast mina flygbiljetter via seat24.se, expedia.se, eller via SAS hemsida. Det enda man kan göra för att vara helt säker är att kolla alla flygbolags hemsidor.


Kommentarer
Postat av: Monika

Helt galet att jag spenderade hela kvällen (och en del av natten...) på att läsa igenom hela din blogg! Men det var en kul resa att följa, kändes som jag läste en roman haha.

Jag var glad med dig, jag var ledsen med dig. Och arg, särskilt på den dumma engelsk läraren i high school och på bitcharna (fint ord =P) som skvallrade på dig och CJ. Sen blev jag lite "kär" jag med haha.

Jag trodde att det var han som var Mr A från början, så glad att jag hade rätt =)

Ni är verkligen supersöta som par! Och fina Ripley ^-^

2012-01-10 @ 11:32:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback