Svar på frågorna - del 2

Varför kommer CJ inte kunna arbeta inom Fire science?

CJ är döv på ena örat, och kan därför inte nå upp till nationella standarden för hörselkraven för att få arbeta som brandman. Det tråkiga är att han hörde sig för innan han valde den här utbildningen, och varje brandstation han har gjort praktik på har sagt till honom att det är okej att han är döv på ena örat. Efter två år så ändras det och utbildningen är i princip ”bortkastad”…


När du flyttar till USA ska du då bo hos CJ eller ska du skaffa ett eget ställe?

Jag ska på hemma hos Cindy först i en termin, då varken jag eller CJ har råd att fytta ut på en gång. Men planen är att skaffa egen lägenhet i december/januari.

 

Har du några syskon?

Japp, två stycken. En halvbror och en halvsyster.

 

Har du fortfarande kontakt med dina amerikanska vänner som du fick under ditt High School Year?

Ja, en del av dem. Vi hörs på facebook och så, men vi träffas inte i Phoenix lika mycket som vi sms:ar och facebookar. Många har flyttat till andra städer och stater för att plugga…

 

Hur hittade du träningsmotivationen ? Har du några tips på hur man hittar den ifall man inte har det ? tack för din grymma blogg :)

Jag tycker att det är kul att träna, och när jag märker att jag blir starkare så motiverar det mig! Men köp snygga träningskläder så kanske det motiverar dig till en början?

 

Hur känner CJ mamma sig när du ska flytta till USA?

Hon tycker att det är kul!

 

Finns det några stater som du absolut besöka under dina år när du är I USA? Vilka i såna fall?

Som jag absolut vill besöka antar jag att det ska stå i kommentaren :) Nja, jag har varit till en del häftiga stater, men jag skulle gärna vilja se Colorado, Montana och Texas.

 

Hade du haft drömmen att åka som utbytesstudent länge?

Nej. Hade inte ens funderat på saken förrän jag hittade en blogg om en svensk tjej som var utbytesstudent. Jag tyckte att det lät roligt och frågade mina föräldrar om jag fick åka, och dem sa ja. Sedan anmälde jag mig och på den vägen var det.

 

Läste du några språk när du gick i högstadiet? Alltså mer än engelska och svenska såklart?

Ja, jag har läst spanska både på högstadiet och i gymnasiet, samt året i USA. Så totalt sex år. Sedan är hela mina släkt på mammas sida finländare så jag förstår en del finska också.

 

Den där tavlan du fick på studenten..kan du förklara lite mer om den?

Jag antar att du menar skylten? Det är en bild från min när jag var kanske ett år gammal? Är inte riktigt säker. Det står mitt namn och min klass på den.

 

Ditt drömresmål i världen? och varför vill du åka till det landet/platsen?

Jag skulle vilja åka till Bora Bora, det ser otroligt vackert ut. Jamaica vore också häftigt, likaså Cuba. Sedan även Hong Kong. Varför jag vill åka till de förstnämnda är för avslappning och klarblå vatten. Hong Kong skulle bara vara coolt!

 

Kommer du att sakna Sverige någonting medans du är där borta? Vad i sånna fall, utom familj och vänner?

Jo, det är klar jag kommer sakna Sverige! Jag kommer sakna kollektivtrafiken, friheten att kunna promenera dit man ska. Jag kommer sakna vår sjukvård och min katt!

 

Vad är den bästa amerikanska maten enligt dig?

Oj, USA har ju inte den bästa matkulturen enligt mig. Det är liksom alla världens kök kombinerade på något sätt. Men jag älskar Amerikansk pizza med tjock deg.

 

Hur känns det att lämna Sverige och börja på college i Usa?

Det känns inte som jag lämnar Sverige, då Sverige alltid kommer vara mitt hem. Men det är såklart spännande och roligt, lite nervöst!

 

Beskriv Usa och Sverige med 3 ord? Det kanske låter svårt..men, men

Sverige: modernt, fräscht, lagom.

USA: stort, patriotiskt, mångkulturellt!

 

Ni var ju på Gröna lund på midsommar, vad jag lästa i din blogg.

Jag undrar vad tyckte CJ om Gröna lund då? Vilken karusell tyckte han bäst om?

Jo, det var vi. Han tyckte det var kul tror jag, och berg och dal-banan var väl mest populär skulle jag tro.

 

Har CJ lärt sig någon svenska? Isåfall vad? Och hur gick det för honom att köra bil i sverige? Tack för en bra blogg:)

Han kan säga det simpla så som: hej, hejdå, hur mår du, tack för maten, tack det är bra, ja, nej, håll käften osv… Och det gick bra när han körde bil!

 

vilket är ditt svenska och amerikanska favorit godis? och just kan du skicka ett kilo eller två av skittles till mig så jag kan få njuta av regnbågen igen?

Mitt svenska favoritgodis är nog dubbelnougat, daim, salta fiskar, vaniljfudge och tutti-frutti ringar! Hehe. Amerikanskt favoritgodis är nog Reese’s.

 

hur går det för zee med tvillingarna? :)

Jo, det går bra! De växer fort och är hälsosamma!

 

hej :) kommer du behöva betala något för att gå på college? :)

och är det som i Sverige att man kommer in på betyg eller får alla gå det de vill? :P

Jo, jag kommer få betala för terminsavgift, kurskostnader, böcker och sedan för en försäkring jag måste teckna genom skolan. Så det blir en del. Och det beror på vilka skolor man söker, men man söker på sitt snittbetyg samt lite andra saker – så som intervjuer och uppsatser, samt högskoleprov!

 

om man ska fara till USA på semester vart tycker du att man ska fara? :)

Oj, det finns så många olika ställen. Det beror alldeles på vad man vill göra. Vill du ha solsemster, aktiv semester, storstad? Jag tycker om New York City, Ft. Lauderdale, San Diego, Las Vegas. Men jag är även sugen på en rafting-hiking semester i typ Colorado!

 

vad ska du läsa där borta? :)

Jag ska läsa Business Administration and Management.

 

vilken är din favoritmat i usa?

Amerikansk Pizza.

 

vad har du för förväntningar och förhoppningar inför collage?

Jag har faktiskt ingen aning vad jag ska förvänta mig eller hoppas på. Så klart hoppas jag att det går bra och att det är roligt!


Kommentarer
Postat av: Ellen - College USA 2011

Vilket datum åker du? Det är inte så lång tid kvar va?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback