frågor del 2

Kan du beskriva mer utförligt varför du inte rekommenderar Thoren Business School?
Jag tycker jättebra om lärarna och så, men det är bara det att det är en ganska liten skola, i alla fall den i Gävle. Det tycker jag drar ner det positiva med skolan. Visst är det superschysst att vi får åka iväg på en Business Trip och sådant, men jag tycker inte att det var så mycket sammarbete med företag som de sade att det skulle vara. Sedan så gillar jag inte direkt ekonomiämnena, så det var ju också en faktor till varför jag inte tyckte om det. Men det är säkert en bra skola för dem som är intresserade!

Vad är det bästa med landet USA?
Människorna! Även om det är en fejkade "trevlighet" de klistrar på i affärena så är det så mycket trevligare! Man ber om ursäkt om man går in i någon, man tränger sig inte fram i affären, man ställer sig inte med sina kundvagnar mitt i affären så ingen kan komma förbi. Det är så mycket trevligare att vara runt människor på publika platser som är vänliga.

Kommer du att bo i USA i framtiden eller bo kvar i sverige?
Det vet jag inte än. Förhoppningsvis de kommande fyra/fem åren i USA, sedan får vi se vad som händer efter det.

Hur känns det att go på College där? nervöst, spännade? Är det mycket förberedelser inför ett College?
Det ska bli skitkul, men det är klart jag är nervös. Det blir ju såklart en högre studienivå, så et är jag lite nervös över. Och ja, det är mycket papper som skall fyllas i. Sedan visumhandlingar, och så ska jag finansiera det hela också.

Hur känns det att bli förlovad?
Det är kul! Jag trodde inte jag skulle vara förlovad vid 19års ålder men nu är jag det! :)

Om du skulle få barn i framtiden vad ska de heta då, alltså då menar jag både pojke och flicka?
För tjejnamn gillar jag Haley och Chloé, pojknamn vet jag inte.

Vad ska du läsa för kursen på college?
Det blir business, kommunikation, management, och diverse kurser som omfattar det. Sedan även basics så som engelska, matte, composition och lite sådant. Kommer ha mer koll på det när jag åker tillbaka till skolan nästa gång jag åker till USA.

Jag undrar hur CJ friade till dig?
Det vill jag fortfarande hålla mellan oss.

Hur gammal är CJ?
19, fyller 20 i mars.

Hur länge har ni varit tillsammans?
Ungefär 2,5 år.

Skulle vara jättekul om du kunde berätta lite mer om förlovningen :) Hur länge ni pratat om det? Hur han gjorde? blev du överraskad?
Vi började prata om det helt otippat på skype en dag, sedan sade han att han funderat på det på sista tiden och så ville han veta vad jag tyckte om det. Det var ungefär två veckor innan jag åkte dit i december. Hur han gjorde håller vi mellan oss, men ja, jag blev överraskad!

När du skrev att det är större att vara förlovad i USA än det är i Sverige hur menar du då?
Det kan du läsa i del ett :)

Hur får du visum osv, när du ska gå college?
Man fyller i massa ansökshandlingar man laddar ner från amerikanska ambassadens hemsida, sedan bokar man in en tid med dem för att gå på en intervju och berättar varför man vill plugga i USA osv... sedan avgör dem om man blir godkänd eller inte. Jag antar att det är lite samma princip som när jag sökte om studentvisumet när jag åkte på utbytesåret.

Jag ska åka till USA nästa år, vilka 5 saker skulle du säga är de viktigaste att ta med sig? :)
Något som gör att du känner dig som hemma! Fotografier, tex. Något till din värdfamilj: svenska souvenirer, godis, kokbok - någonting svenskt! Ta även med en liten amerikansk ordlista, det kommer alltid till hands! Sedan vet jag inte, det är så svårt att säga vad som är viktigt för andra.

Kommer du bo hos CJ och dem när du går på college eller kommer du bo i ett "dorm" på colleget?
Ja, jag kommer bo hos CJ. Han har ett år kvar av college, sedan planerar han att flytta till eget - och då flyttar jag med honom om det blir så att planerna går vägen!

Ska du gå bara ett år på college eller ska du gå alla år och få en degree eller vad det heter? :)
Jag ska först göra två år för att få min associate's degree, sedan två år på universitet för min bachelor's degree. Dock kan det ju bli så att jag vill komma hem innan, men det där är i alla fall planen!

Om man går college i USA och tar examen, får man automatiskt bo där i hela sitt liv då? duvet tjaffset om green card osv..
Nej, det får man inte göra. Man får endast vara i USA så länge som studentvisumet eller uppehållstillståndet är giltigt.

Jag ska åka på språkresa till usa & kanada i sommar och kmr vara i seattle bland annat, och jag undrar vad du tkr jag borde köpa med mig hem till sverige, allt från godis, kläder och amerikanska souvernier.
Oj, godisväg tycker jag def. du ska köpa Skittles och Peanut butter M&M's, de är ialla fall det jag alltid handlar hem! Jag tycker inte att USA är så bra på kläder, förutom underbara Forever 21. Skor har de massvis av, och oftast för bra pris. Jag rekommenderar självklart Victoria's Secret för underkläder, mjukisbraller och annat. Och för lotions och duschgrejer är Bath & Bodyworks bäst, tycker jag. Nagellack, så som Essie och OPI är mycket billigare i USA, ca $6-7 per nagellack. Smink är också billigare, butikerna Sephora och Ulta är bäst tycker jag.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Är det någon skillnad på college och university? eller är det olika ord för samma sak? dum fråga

2011-01-24 @ 22:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback