Trailer/RV parks

Idag promenerade jag till CJ:s mormor för att låna hennes bil. Hon bor i en trailer-park, eller en RV-park som det även kallas. CJ:s mormor bor i ett stort mobile home, det finns två badrum, tre sovrum och så har hon ett stort förråd, kök och vardagsrum. Inuti ser det inte ut som en trailer, och det passar henne bra då det är förmånligt och hon begöver inte sköta om underhållet.

Nu till mitt syfte. På bilden ser ni inte, men vid dessa trailers så står det splittnya bilar! Det är Mustanger från 2010, stora Pick-up trucks, nya SUV:s osv. Bilarna är garanterat värderade högre än huset. Man ser ofta familjer med småbarn och större barn som växer upp så här. För mig känns det som att jag skulle hellre ha en lite äldre bil, men bo i ett lite "finare" område - i ett "riktigt" hus. Jag säger inte att barn som växer upp här inte får en bra uppväxt - absolut inte. Men jag förstår inte resonemanget med att ha de senate bilarna när man knappt har råd att bo?

Ni andra svenskar i USA, hur uppfattar ni det? I Phoenix är det otroligt vanligt med RV-parks. Den här ligger bara några minuter ifrån där vi bor, där husen är värda kring miljonen, sedan nedanför gatan ligger en trailorpark. Syns klasskillnaderna lika mycket där ni är?

Kommentarer
Postat av: mk

Hej. jag undrar under hur många månader ( eller kanske år?) tog det för dig att ta körkortet?. Jag har 6 månader kvar tills jag fyller 18 och köra kan jag.

2011-08-25 @ 22:20:13
Postat av: Sandra

Det värsta med sådana hus är att de ofta drabbas värst av naturkatastrofer, som tex tornados, eftersom de inte är så stabila:p

Postat av: LOOOO

haha exakt vad jag tänkte på idag, åkte förbi den första trailer parken jag sett här än så länge och utanför huset stod en splitterny truck, samma sak utanför hus som inte är trailers men ändå är lite ruffigare!!

2011-08-26 @ 01:04:08
URL: http://louisewi.blogg.se/
Postat av: Anna i USA

Japp folk i USA bor hellre i en skolåda och kör en fin fin bil än att bo i ett lite bättre hus. Siiicko! För i Sverige är det ju tvärtom..

2011-08-26 @ 03:02:20
URL: http://annaedback.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag har precis som du varit utbytesstudent i USA, fast jag bodde i "the midwest". Det var precis samma sak där, klasskillnaderna var läskigt tydliga. I en grannstad var det extra tydligt och jag reagerade varje gång jag var där. Stans slumområde och den "fina delen" delades upp på varsin sida om "the mainstreet" i stan. På ena sidan vägen låg hus som på svenska markanden skulle vara värda flera flera miljoner och på andra sidan i jämförelse till "palatsen" hus som liknade ruckel.

2011-08-26 @ 14:02:31
Postat av: Ellen - College USA 2011

Här i San Leandro är det samma sak, det finns riktigt dyra hus och sen runt hörnet ligger det en RV-park. Och jag tycker också att det är underligt att de hellre har fina bilar än ett fint hus.

2011-08-26 @ 16:27:06
URL: http://ellenbratt.blogspot.com/
Postat av: Jannike

Nu bor ju inte jag i USA längre men då jag har bott där tidigare i över ett år så passar jag på att svara jag med. Jag bodde ju i Washington DC, och där tror jag inte att det är så vanligt med trailer parks..! Förvisso bodde jag ju inne i själva staden, men jag har faktiskt aldrig sett en där. Dock såg jag dem på en roadtrip vi gjorde ner i de södra staterna, men i DC-områdena så har jag aldrig sett dem.



Dock finns även där extrema klasskillnader! Min bästa kompis bodde i ett jättefint och mysigt område, väldigt familjevänligt och trevligt, och folk hade fina hus och fina bilar. Sedan så bokstavligen runt hörnet (!!) på hans hus så ändrades allt! Borta var allting fancy och det såg ut lite som (mina svenska vänner som kom och hälsade på kallade det) ett "ghetto". Jättekonstigt tyckte jag att det var att det byttes av så snabbt, men visst finns det tydliga klasskillnader även i DC.



Jag tycker inte att vi har den typen av klasskillnader i Sverige! Tycker du det? Jag menar det är klart att det finns klasskillnader, men jag tycker inte att det syns lika mycket "utanpå" i Sverige, så som det gör i USA. Plus att det är så... indelat i USA, det finns fina områden och icke fina områden. Inget blandning liksom. Tycker jag.

2011-08-26 @ 18:49:15
URL: http://hippiehoo.wordpress.com/
Postat av: Lisa

Jag var utbytesstudent i en liten by i Oklahoma förra året och jag upplevde det att vara precis likadant. Dessutom har ALLA, oavsett vilken klass dom tillhör en stoooor flatscreen med DVR och allt vad som hör till. Var hem till en kompis en gång och hon bodde verkligen i ett ruckel. Men tvn, den var tre gånger större än den vi har här hemma i Sverige.

Helt sjukt ju.



Och precis en sådan trailer, en extended version, bodde jag i i min första värdfamilj under mitt utbytesår. Det kändes lite halvtaskigt måste jag säga.



Tack för en sjukt bra blogg förresten! Jag har tjuvläst den till och från i nåt år nu utan att riktigt h kommenterat.

2011-08-27 @ 15:56:53
URL: http://lisajacobsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback