Ska man göra delstatsval eller inte?

Läser din blogg varje dag, skitbra verkligen!
Ska åka som utbytesstudent till USA 11/12 och funderar lite på om jag ska välja stat eller inte. Har blivit väldigt sugen på Arizona och ev. Tennessee Vad tycker du, kan det vara värt att välja AZ/TN som delstatsval eller ska man skita i det och bara hamna någonstans?
Hej! Tack :) Det är en bra fråga. Jag menar, vill du verkligen hamna i någon av de staterna så ska du ju välja dem, men det finns ju tyvärr ingen garanti att de hittar en passande värdfamilj där. Jag funderade innan jag åkte om jag skulle göra delstatsval, jag ville hamna i Cali, Florida, Oregon, New York... ja, det fanns så många stater jag ville till! Så jag valde att inte göra ett delstatsval, för jag kom på att det var själva erfarenheten jag var ut efter - den med high school, kulturen och allt det. Och jag tänkte att jag kommer få det var jag än hamnar, så jag valde att inte göra. Men är du beredd att betala mer och göra valen för du verkligen vill hamna där, så go for it! :) Tyvärr kan jag inte säga ja eller nej, utan det är ju precis upp till dig hur du vill göra. Men jag kan garantera att du får en upplevelse var du än hamnar :)

______________

Många har frågat om min placering. För att reda ut lite så gjorde jag inte ett delstatsval. Jag fick min preliminära placering i september 07 (jag åkte aug. 08). Då var det Colorado de placerade mig i. EF letade alltså familjer i Colorado, och jag trodde det var där jag skule hamna.

Dock så blev det ju inte så! Jag fick mitt preliminära avresedatum i början av juli, och de sade att jag skulle åka mellan 1-25 augusti. Jag hade vid det laget fortfarande inte fått en värdfamilj. Andra veckan i augusti ringde EF och sade att de inte hade hittat någon familj i Colorado än, utan de letade även i andra stater. De hade hittat en familj i Baltimore, Maryland, som var intresserade. De var inte helt säkra dock, så de skulle återkomma.

Det blev inte den familjen (obviously). EF ringde igen, den 14 augusti, och sade att de hittat en familj i Phx, AZ. Hon berättade lite om familjen, men ingenting var klart än, sade hon. Den 16 augusti, en lördag, blev det klart att det var in fact min värdfamilj - men jag hade inte fått avresedatum än. Dagen efter, fick jag flygtiderna skickade. Det var då söndag, och jag skulle åka på onsdagen! Så det var ganska kort varsel, kan man säga.

Det roliga var att Cindy hade suttit och tittat på min ansökan, och hon fastnade för mitt namn. Hon tyckte det var så fint, dessutom så sade hon att jag log och var så söt på bilden, så hon valde mig. Hon ringde till EF och sade "jag vill ha Emilia" - men då hade en familj i Colorado redan ringt och sagt att de ville ha mig. Haha! Då kände jag mig speciell - två familjer ville ha mig! Men det slutade, som alla vet, att Cindy vann kampen och jag hamnade i AZ!

Så bli inte oroliga om er placering inte kommit än, och ni inte vet var in hamnar. Visst var det jobbigt att inte veta. Det positiva var dock att jag inte hann förvänta mig så mycket eftersom det blev så kort varsel. Jag hann maila med Cindy litegrann, men det mesta var helt okänt när jag kom dit. Bra tycker vissa, dåligt tycker andra. Hur som helst så blir det ju vad man gör det till!


Kommentarer
Postat av: solace

hej hej. har precis hittat din blogg genom att söka på google med orden "utbytesstudent i usa, blogg".

Blev lite besviken o se att det var 08/09 du var där o inte just nu som jag trott, men fann att jag ändå gillade din blogg o skitkul o läsa att du faktiskt ska över till usa igen. (på fredag och ev collage)

Jag tycker du är väldigt mogen och stark som klarar av ett distansförhållande. Jag gillar din inställning till saker och ting och du verkar vara en bra människa :)

Ska bli kul o följa bloggen från o med nu :D

2010-02-10 @ 16:13:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback