college


Efter studenten är det tänkt att jag ska till USA och plugga vidare. Jag har funderat på skolor fram och tillbaka, men kommit fram till att jag ska börja på ett
Community College. Det är det billigare alternativet, och man läser oftast sina grundkurser så som matte, engelska, writing osv... De erbjuder Associate's degrees (omfattar 120 högskolepoäng), vilket är två års studier. Många studenter går sedan vidare till ett universitet för att läsa resterande två år, för att få en Bachelor's degree. Så i stort sett är det ett billigare alternativ för grundkurserna. Jag vill gärna gå på ASU (Arizona State University), men jag hade tänkt börja ett år på Paradise Valley Community College (PVCC) i Phoenix, för att prova på, läsa grunderna, och sedan om jag trivs - fortsätta där och sedan kanske vidare till ett universitet.

Frågor

Alltså är det nästa år du flyttar eller?
Ja, efter studenten - troligtvis i augusti 2011.

Vad vill du gå på för college? :) Vilken college ska du gå på? U of A?
Som sagt, jag börjar på ett community college för att se om jag trivs (jag kanske inte alls gillar det) och dels för att det drar ner på kostnaderna. Jag är sugen på Paradise Valley eller Scottsdale community college. Har jag pengar/möjlighet så skulle jag gärna fortsätta på ASU efter det. Jag har inte funderat på att gå på U of A då det ligger i Tucson, jag kommer gå i Phoenix-området.

Kommer du bo hemma hos CJ?
Ja, det kommer jag göra. Jag är inte helt säker hur faktumet att jag inte kommer bo på campus kommer påverka visumhandligar osv (om det ens påverkar det), men tanken är att jag ska bo hos CJ.


Ska CJ gå på college?
CJ går andra året på college nu. Han går på PVCC och hans Associate's degree kommer vara Fire Science.

Vilken inriktning funderar du på?
Jag har inte riktigt bestämt mig än, jag har gjort research på olika skolor och väljer mellan dessa: administration of justice, social & behavioral science, marketing and public relations, business.

Vad kostar college? per termin? (eller vad dom har där) -Vad kostar det ungefär att läsa på college?
Det beror alldeles på skolan. Man betalar för varje ämne man tar, samt böcker. Ett ämne kan kosta från $100 och uppåt, beroende på hur många credits den omfattar. En heltidsstudent läser minst 12 credits per skolår. Average cost för en heltidsstudent på PVCC är $1704 (ca 13 000 SEK). CJ betalar ungefär $2500 (19 000 sek) per skolår.

Ett universitet kostar mer, jag vet att Embry Riddle i Arizona är average $250 000 (1,9 milj sek) om året. Sedan beror det ju självklart på skolan i sig, hur prestigefylld den är osv. Men det finns många stipendium att söka, och amerikaner som är ensamstående föräldrar, deras barn kan ansöka om financial aide osv.

Hur gammal är man när man börjar college? :)
Efter sista året på high school, så 18 ungefär. (Amerikanarna börjar skolan när de är fem, jämfört med oss som börjar när vi är sex. )

Kan man börja på college även fast man inte gått i high school?
Jag är osäker, men jag tror att om du har en GED som är ett bevis på att man har all kunskap man skall ha efter high school, så kan man ansöka. Många som hoppar av high school fixar så att de har en GED istället.

Vad är stipendium?
Stipendium är pengar som man kan ansöka om, genom uppsatser eller ansökningar, det beror lite på. Det finns stipendium för olika saker, så som resor, utlandsstudier, studier, forskning, osv. Man kan helt enkelt ansöka för att få hjälp att finansiera stuider.

Vad är CSN?
Centrala studiestödsnämnden. De är de som vi får vårt studiebidrag ifrån, och man kan ansöka om lån genom dem, när man pluggar och behöver ta studielån. De ger studiemedel till studenter utomlands också, om man upfyller vissa krav.





Kommentarer
Postat av: josse

hur länge går man på collage och får man en utbildning som man kan söka jobb i usa? :)

Postat av: Nathalie - My life bitches

Går du på college i USA eller har jag fattat fel?

2011-07-26 @ 22:49:00
URL: http://nnathis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback