Jag hatar ordet "lär"

Jag hatar det, nästan lika mycket som jag hatar matte, och nästan lika mycket som när folk använder "vart" istället för "blev."

"Jag lär göra det innan jag går."
"Jag lära göra det igår" (insätt grovt Gävlemål)
"Jag lärde, hon tvingade mig ju"

Det finns så mycket man kan säga istället för "lär". "Jag var tvungen att göra det." "Jag måste göra det." Åh. Det gör mig galen! Jag vet att jag säkert säger det ibland, tro mig. Men jag har börjat tänka på det på sistone, och jag blir snart allergisk mot det.

Tro inte jag är någon nu, som kan alla regler i det svenska språket eller pratar perfekt, det gör jag verkligen inte. Men i Gävle är detta väldigt väldigt väldigt vanligt att säga. Utrota det! Lär kan man nämligen använda när man säger "Jag lär mig något i skolan." "Jag lärde henne det igår, när hon frågade hur man gjorde."

Hur patetiskt är det inte att jag precis bloggat ett helt inlägg om hur mycket jag ogillar när folk säger "lär?"

Kommentarer
Postat av: emilia widerström

fin blogg:) ska vi följa varandra på bloglovin?:D

Postat av: sara

Hah, trodde faktiskt att jag var ensam om att hata det ordet :)

2009-09-16 @ 16:40:20
Postat av: Srinik

Haha, vi LÄR ju skaffa en facebook grupp för det här!! :)

2009-09-16 @ 19:36:17
URL: http://srinik.blogg.se/
Postat av: Nislas

Sister! <3

2009-09-16 @ 20:44:18
Postat av: Jessica

det här känns som en attack mot mig, billa ;)

2009-09-17 @ 07:40:07
URL: http://jessicaemeli.tumblr.com
Postat av: malin

jag råkade också känna mig träffad typsikt. haha

2009-09-17 @ 15:44:36
URL: http://malinbj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback