Q's and A's!

Var du på ett förberedelseläger innan du åkte till Phoenix?
Nej, det var jag inte. EF annordnar sådana men jag var inte på något.

En fråga; följer folk dresscoden även på fritiden eller är det okej att använda tex kortare shorts eller bara axlar då?
Nej, på fritiden följer folk inte dresscoden, om de inte är i kyrkan eller på platser där det behövs, osv... Så på fritiden är det helt okej att klä sig hur man vill. Även i skolan var det många som inte följde den. Inget hände direkt, förutom att lärarna sa "ta på dig en tröja" eller "dra upp tröjan."

Jag har en fråga som jag tror du svarat på men kan inte hitta det nån stans så jag frågar igen :) Varför ville du åka? vad var det som inspirerade dig? Tack för en jätte trevlig blogg, den har fått mig att längta ännu mer efter mitt kommande utbytes år :D
Iih, tack! :) Det hela började med att jag hittade en blogg om en svensk tjej som var utbytesstudent i USA. Jag sträckläste alla inlägg i typ en och en halv timme, och blev grymt intresserad av det hela. Jag böjade kolla upp organisationer och priser och så frågade jag mamma om jag fick åka. Det ena ledde till det andra och sen var jag på väg! Det som jag blev mest inspirerad av var det annorlunda skolsystemet och att leva med en annan familj.

Du skrev i ett av dina "fråge- inlägg" att dina rädslor va att de va långt borta och så men när man går på sån intervju med organisationen innan man åker och jag har hört att de frågar va man har för förväntningar o så... vad svarade du då?
Oj, jag kommer inte ihåg, men jag tror det var något i stil med att jag förväntade mig att få uppleva en helt ny kultur, lära mig behärska språket bättre och att få uppleva något annorlunda.

Du skrev att organisationen ordnar träffar och camps för utbytesstudenterna, vad gör man då och måste man betala något för dom träffarna eller ingår det i programavgiften?
Det finns ett camp (med EF) du kan åka på innan själva året börjar, typ en-två veckors camps, det måste du betala för vet jag (jag var inte på detta.) Men de jag var på var träffar för alla utbytesstudenter genom EF i Arizona. Vi åkte upp norrut och sov på en stor gård och lärde känna varandra och sådant. Det var i början av mitt utbytesår och det jag behövde betala va bensinpengar. I slutet av året hade vi en "get together" då vi pratade om vad som kan hända när man kommer hem, vi fick prata lite om vårt år, och sådant. Det var gratis. Sen vet jag att min IEC hade något halloween party, men det gick jag inte på. EF annordnar också resor, tex. till New York, Californien, Hawaii, Grand Canyon (iaf för oss Arizonare) osv... de kostar pengar, mellan 200-1000 dollar. Jag var inte på någon av dem :) Jag tror att med någon organisation är ett camp i början av året inkluderat i priset, dock vet jag inte vilken organisation. Sedan beror det på din områdesrepresentant också, hur många träffar och sådant du har med andra utbytesstudenter.

Kommentarer
Postat av: kristin

måste bara fråga, att det där med att du skrev att du inte ville säga vem Mr A var för att det var så många som inte kände dig som läste din blogg. Var det så eller var det mest för att ingen på EF skulle få reda på att det var Christopher.

Och din blogg är väldigt bra! Funderar själv på att åka på ett High school year :)

2009-07-25 @ 18:01:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback