fler frågor

HEJ! kul att titta på din blogg, mycket spännande!
jag funderar på att, som du, åka iväg på ett high school år mellan 1 och 2an.. nu till hösten ska jag börja 1an. Helst vill jag ju självklart gå med "seniors", men de verkar ha så konstigt system borta i USA, det är väl inte indelat i ålder? jag fyller år i mitten av september, vet du om jag går sista året i high school då?
Det här beror nog vilken skola du hamnar på. Jag var en junior för att jag hade nyss slutat ettan, alltså "tenth grade," därav blev jag automatiskt placerad i "eleventh grade," alltså en junior. Men jag vet att vissa skolor placeras du efter åldern. Tex, är du född 91, mellan Januari och Augusti, så var du en senior på min skola... medan om du var född mellan September och December så var du en junior. Så det är aningen konstigt, ja, men det beror nog vilken skola du går på. Alltingen placeras du efter din klass, och blir en junior, eller efter ålder, då skulle du också varit en junior eftersom du fyller i september (detta är från vad North Canyon HS gjorde, nu kan jag inte tala för övriga skolor). Men om du verkligen vill vara en senior, så åkt efter andra året i gymnasiet! :)

Var det ett problem när du var i USA att du är allergisk mot nötter? För jag själv är allergisk mot mjölk och har funderat fram och tillbaka om det ens är möljigt för mig att åka på ett "high school year" till USA fast jag är allergisk efter som att maten är så annorlunda där?

Det var inget som helst problem för mig. Du fyller bara i under "kost" i dina ansökshandligar att du inte tål vad det nu än är du är allergisk mot, sedan så får familjen helt enkelt anpassa sig.. Jag menar, min värdfamilj åt nötter men när vi bakade eller så så fick jag ett annat alternativ. Du ska se att det går nog att åka även om du är allergisk mot mjök :)

Varför får man inte dejta sin värdbror/syster? :)
Jag har ingen som helst aning! Jag tror det är för att man bor tillsammans och allt sådant.. De sa bara åt mig att jag kunde bli hemskickad..

Har EF sagt något åt dig nu efteråt när dom fått reda på att ni är tillsammans? Eller vet dom inte att ni är tillsammans?
Jag har ingen aning om de vet att vi är tillsammans eller inte, men de har inte sagt ett ord om det :)

Vad tyckte CJ om att du fick mycket uppmärksamhet från killar i skolan?
Han tyckte inte speciellt mycket om att jag hade fler killkompisar än tjejkompisar. Men jag är sådan, jag har lättare för att umgås med killar än tejejer! :)

Vad tyckte CJ om Sverige?
Han älskade Sverige, sa han i alla fall. Mestadels för att det var så grönt och vädret var kyligt och skönt. (Vi kom hit under 20-28 gradig värme.. hahah!) Och så sa han att han aldrig sett så många blondiner i sitt liv förr! Men om allting går som planerat, kostnader och allting inräknat, så komer han tillbaka hit i December :)

Kommentarer
Postat av: kristin

rotary eller ef? :)

2009-07-08 @ 14:18:30
Postat av: sofie

hej, suttit och kollat på din blogg i över en timme... xD Men den är asbra, du ger bra råd till de som undrar över utbytesår. Jag har också en fråga/behöver råd ;)



Jag ska åka iväg till usa men kan inte bestämma mig: efter ettan eller tvåan?? (börjar ettan nu i höst) Är så himla sugen på att komma iväg!!!MEN.. jag går på cheerleading och får veta om jag kommer upp i en högre grupp efter sommaren ooch då ska jag satsa på det. Åker jag iväg ett år vet jag inte om jag får fortsätta när jag kommer tillbaka. :S



Svårt för dej att svara på men jag vill bara höra någon annans åsikt!

Ha det bäst! <3

Postat av: anna

hejhej, undrar bara hur det är i skolan i usa liksom? går man runt med alla böcker hela dagen ... ? haha bara en fundering :)



utbytesstudent 09/10, read my blog

2009-07-08 @ 22:03:17
URL: http://westman.blogg.se/
Postat av: Hannah

Älskar din blogg!

Ville bara säga det :)

2009-07-10 @ 00:57:21
URL: http://sinnerhannah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback