det amerikanska presidentvalet

Here we go. Många har frågat mig om presidentvalet.. Pratas det mycket om det i skolan, hör du om det på nyheterna, vad tycker dina kompisar osv.. Jag ska försöka få ihop något vettigt.

Det är inte förrän nu vi har börjat diskutera presidentvalet i skolan. Studenter emellan har det diskuterats länge, men lärare här får inte tala om för oss vilka de röstar på - och pratar vi om det i skolan måste de se till att vi inte lägger mer fokus på Obama, jämfört med McCain, and the other way around. Idag, som exempel, tittade vi på kandidaternas officiella kampanj-låtar. En tjej frågade om vi kunde lyssna på en till som tillhörde Obama, men de kunde vi inte, för då var vi tvungna att lyssna på en til McCain låt, vilket vi inte hade tid till innan lektionen var slut. Så strikt är det att diskutera valet.

Vad jag har hört så tror de flesta att Obama kommer vinna, och många på skolan går runt med tröjor som säger "I<3ObAMA" osv... Jag och Niqi håller just nu på med ett projekt för tv production då vi intervjuar folk, och en av frågorna är "vem tror du kommer vinna presidentvalet". Obama har majoriteten av de frågade svarat, när vi frågar varför, så säger det "jag röstar på honom för han är svart."

Inte bara på skolan har jag hört det. Många kommer lägga sin röst på Obama för att han är african american, även fast de inte vet vad han står för så kommer de rösta på honom för att han är det. Det upprör mig, att USA som ändå har stort inflytande på den övriga världen, låter sig själva vara så oinformerade om en person som kanske kommer vara deras nästa president. Det handlar inte bara om Obama - det är lika med McCain. De röstar på honom för att de inte vill ha en svart man som styr vita huset.

Jag hatar att säga det, men det är väldigt rasistiskt när det kommer till presidentvalet. De väljer deras näste president genom att kolla på deras hudfärg. Jag frågade en tjej i skolan varför hon vill att McCain skulle vinna, hon svarade "för jag vill inte att en svart man ska styra vita huset". Jag frågade vad hon tyckte om att han ska hålla trupperna kvar i Iraq, hon svarade "det visste jag inte." Hur kan man rösta på en person, när man inte ens vet vad personen i fråga står för?

Ska jag vara ärlig så är ungdomar i Sverige mer informerade om presidentvalet här, än vad Amerikanska ungdomar är. I år kommer fler Amerikaner rösta än tidigare, för att Obama har nått ut till the African Americans, en grupp som tidigare inte varit så himla aktiva i röstningen. På ett sätt gör det mig frustrerad. USA är ett land med så pass mycket inflytande på övriga världen, och de bryr sig inte om att gå och rösta - och sedan klagar de i fyra år på hur deras land styrs..

En annan sak som jag hörde idag när jag intervjuade en tjej, var "vilka står det mellan", när jag frågade henne vem hon trodde skulle vinna president valet. Jag fann inte ord för det. Hur kan hon inte veta det? Det är någonting om valet VARJE dag på tidningens förstasida, det är på nyheterna varje dag, du kan se debatter i repris på tv kanalerna. Inte ens den övriga världen kan undgå presidentvalet.

Det kommer bli intressant att se vem som vinner, för hur som helst så kommer historia skapas. Alltingen blir det den första kvinnliga vice-presidenten, eller den första svarta presidenten. Jag önskar bara att vissa vore mer informerade om kandidaternas politik, istället för deras hudfärg.. Vi får se om en vecka, vem som blir USAs nästa president.

Kommentarer
Postat av: Ister

Det ÄR viktigt att läsa dagstidningar, att lyssna på nyheter, att ta reda på saker och ting själv.



Det är livsfarligt att låta andra styra en, det är livsfarligt att låta gamla fördomar styra en.



Kunskap är makt!

Postat av: malin

hahaha driver du med mig, till och med jag är ju mer informerad om allt det där ;d

2008-10-30 @ 09:44:47
URL: http://malinbj.blogg.se/
Postat av: Bee

Väldigt bra skrivet!

2008-10-30 @ 12:11:25
Postat av: Anonym

Hej!

Ja,vet du att vi ska övernatta tisdag till onsdag i skolan för att kolla på valet, hahaha! Det är Per som har ordnat det så klart. Men jag har inte bestämt mig än om jag ska vara med eller inte :) Vi får se.



Kram

2008-11-03 @ 13:54:11
Postat av: emma

Ja, det var jag som skrev det förresten :)

/ Emma

2008-11-03 @ 13:55:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Syns ej)

URL:

Kommentar:

Trackback